0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Om jag förstår dig rätt vill du att framledningsgivaren ska visa högre temperaur än vad det verkligen är om du har övertemperatur inne? Och naturligtvis tvärtom om det är för kallt inne./Johan
Nu frågar jag elektronik kunniga med lite fantasi om min teori om rumsgivare.Nibe har ju ej skapat en analog rumsgivare till deras luft/vattenVP.Om man tar en NPN temperaturavkännande komponent och kompenserar(parallellkoppling med befintlig givare) framledningsgivaren då kan man med detta skapa sig sin egen innegivare?ex på nibes givare+45gr.................. 1,31kohm+40 gr................. 1,60 " 5 gr = 290 Ohm+35 gr................. 1,96 " = 360 "+30 gr................. 2,42 " = 480 "Om man har ett motstånd som varierar med mellan 300-500 ohm vid 20-25 grader parallellt med framledningsgivaren.Sen kompenserar man det med en pot i serie. Då kan jag med detta skapa min egen rumsgivare?Elektronik kunniga kommentarer?Fungerar detta så har Elfa etc komponenter till ringa pris.
Hej Janne, nu ska jag försöka ge dig lite info om sånt här, mostånd alltså.Jag förutsätter att det du vill reglera är motståndet mellan två punkter.Här används ett PTC eller NTC motstånd för att mäta temperaturen.man kan då säga att i det område som är intressant ändras motståndet säg från 200 ohm till 500 ohm.Jag kan nu förflytta detta område uppåt genom att koppla ett motstånd i serie med detta motstånd, om jag tar ett på 100 ohm kommer det nya området att bli 300 - 600 ohm.Jag kan inte använda negativa motstånd för att förflytta området till 100 - 400 ohm utan då måste jag paralellkoppla motstånd över det ursprungliga motståndet.Nu blir det lite svårare för samtidigt som man minskar motståndet med paralellkoppling minskar man också området t.ex paralellkopplar jag med 1000 ohm så blir motståndet i kretsen 166 - 333 ohm, då har jag förskjutit motståndet neråt men samtidigt minskat området.Om jag tar och seriekopplar två av dessa NTC motstånd vi utgår ifrån så kan man utvidga det område man vill ha och skulle in det här fallet bli 400 - 1000 ohm förutsatt att dom blir lika varma.Om man parallellt över dessa kopplar ett motstånd så flyttas området ner men samtidigt minskar det i storlek.Det ver lite teorier och du gillar ju att räkna så det är mestadels matte kvar nu.Formel för parallellkopling av motstånd är R=1/(1/r1+ 1/r2)Av intresse kan också vara att med minskat område ökar hysteresen.Lycka tillMesser
HerrBrunse nedan jag kommer att ha temperaturberoende NPC eller PTCresistorer som då känner av rumstemp. Den "timmas in med trimpotentiometer".Sen som beskrivit nedan lurarjag <VP> datorn att tro att det är högre framledning än börvärdet och det är ej så känsligt för för där är ett spann på ca 10-15 graders diff från börvärdet. Men det svåra är att finna rätt värde på de tempberoende komponenterna och detta måste sen trimmas in till rätt förhållande till rumstemp.Sen kan det vara bra med ljusdiod som visar då rätt temp är uppnådd. Så det får byggas in i en smäcker liten plastbox.
Sen kan det vara bra med ljusdiod som visar då rätt temp är uppnådd. Så det får byggas in i en smäcker liten plastbox.
Det borde gentligen vara ganska enkelt att göra detta. Givaren som sitter på framledningen bör vara en ett NTC motstånd med tanke på att resistansen sjunker med ökad temperatur. För att kompensera detta borde det räcka med ett PTC motstånd i serie som inomhusgivare. För att sedan kunna variera hur mycket som inomhusgivaren ska kompensera kan man även sätta en potentiometer tillsammans med den PTC som sitter inomhus.Jag tror att det är lättar att seriekoppla en NTC och en PTC än att paralellkoppla motstånd över NTC/PTC moststånden./Johan
Hej, nu börjar jag undra vad ni vill åstadkomma egentligen, att sätta en serie av NTC motstånd för att öka differansen på resistansen kommer ju att minska hysteresen som styr till/frånslag av pumpen vilket kan resultera i självsvängning ungefär.Janne har du ett schema över detta så man kan titta lite.MVHmesser
Naturligtvis måste dom vara av samma modell. Stigande temp ska minska resistansen både inomhus och på framledningen. En liten tankevurpa från min sida. Om vi tittar på hur RG20 fungerar så ska varje grads förändrig inomhus motsvara 3gr på framledningen som standard. Utan att orka räkna på det skulle jag tro att inomhusgivarens borde borde ligga på 15-20% av standardgivaren men med 4-6st seriekopplade motstånd för att få snabbare respons. Det är ju lite mer komlicerat än om man kunde ansluta en riktig RG20 eller liknande. Enklaste sättet att testa för att få fram värdet på inomhusgivare borde vara att ansluta en relativt lågohmig trimpot i serie med befintlig framledningsgivare. Vrida upp resistansen på den tills värdet på VP'n ändras med tre grader. Då kan man få fram vilket lutning kurvan på inomhusgivaren ska ha./Johan