Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
hjälp med dimensionering av radiatorer
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: hjälp med dimensionering av radiatorer (läst 1632 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Johan113
Lär mig om värmepumpar
Antal inlägg: 32
Karma +0/-0
Johan113
«
skrivet:
06 september 2020, 18:34:13 »
Citera
Dax att byta jättegamla radiatorer i och med renovering som jag håller på med.
Sovrum 1, 12kvm - två ytterväggar
Sovrum 2, 12kvm - två ytterväggar
Sovrum 3, 9kvm - två ytterväggar
Vardagsrum, 30kvm - två ytterväggar
Kök, 16kvm, en yttervägg
Hall, 10kvm.
Har CTC + Eco air + tvårörssystem.
Har läst ganska mycket här, och det rekommenderas mellan 70-100w/m2 för att köra lågtemp.
tanken är att lägga i sovrum 1 och 2 en varsin radiator som levererar 1000w på dt30 (purmo compact c22 600x1200), vilket ger 83w/kvm
I sovrum 3 , ca 800w som ger 88w/kvm
Lite problem uppstår i vardagsrummet, där kan jag max få in en 30cm x 2800cm som ger ca 2200w på lågtemp, och ger 73w/kvm.
Överdimensionering bli inte procentuellt rätt i alla utrymme nu på grund av vardagsrummet.
Det jag kan göra är att lägga en större radiator i hallen än det som behövs och öppna dörren mellan hallen och vardagsrummet.
Mina frågor är, anser ni kunniga att jag räknat rätt på storleken av radiatorer ? I sovrum hade jag kunnat ha större radiatorer för att få ut 100w/kvm , skulle detta rekommenderas?
Kostar själva installationen av radiatorer mindre om man köper purmo ventil compact istället för purmo compact?
Är tacksam för alla tips och råd.
«
Senast ändrad: 06 september 2020, 18:36:47 av Johan113
»
Loggat
Lexus
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 4893
Karma +7/-5
Lexus
SV: hjälp med dimensionering av radiatorer
«
Svar #1 skrivet:
06 september 2020, 19:50:12 »
Citera
Radiatorerna ska avge den effekt som villan kräver för att återställa transmission och ev. ventilationsförluster. Sedan bestämmer du vid vilket deltaT som de ska avge den effekten.
Har du någon förbrukning att redovisa. Har du FTX, frånluft eller självdrag.
Jag gissar att du endast behöver 40 W/m² i sovrummen, då du förhoppningsvis endast har 16°-18° där.
Låt säga att du strävar efter ett deltaT på hela systemet om max 25°, så klarar du dig med 11:or 600x1200.
Om vi tror att villan har ett snitt på 55 W/m² i resten av rummen, så blir det en 22:a 600x2600. Någon radiator som ger 2 200 Watt och är 30 cm hög finns inte, om man tittar på deltaT 30°. Möjligtvis en 40 cm hög 33:a.
Loggat
Johan113
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Johan113
«
Svar #2 skrivet:
06 september 2020, 20:27:25 »
Citera
Självdrag, och ingen förbrukning att redovisa då kaminen skötte vinteruppvärmningen galant innan. Är dock lite trött på att elda nu.
Angående 40W/m2, det är en ganska låg siffra med tanke på rinkabyrör säger ca 35-40W per kubik?
helt rätt angående 300x2600... en c33 ger 1776w på den storleken. Den hade då gett ca 60W/m2. Frågan är om det räcker. Enligt din uppfattning räcker det med 55W/m2 men..
Loggat
Josth
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Stockholm
Antal inlägg: 10472
Karma +4/-2
Kön:
Josth
«
Svar #3 skrivet:
06 september 2020, 20:52:00 »
Citera
Är inte expert på dimensionering av radiatorer men 40 W/m² brukar man säga för ett välisolerat vanligt nybygge idag. 55 W/m² är för ett halvgammalt hus kan man säga. Har man ett gammalt hus kan det säkert handla om 70 W/m². Sedan beror det naturligtvis om huset står i t.ex. Visby med dimensionerande vinterutetemperatur på -9,4°C eller i Jokkmokk med DVUT -34,5°C.
Loggat
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.
Johan113
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Johan113
«
Svar #4 skrivet:
06 september 2020, 21:21:01 »
Citera
Sjävklart. Är i södra Sverige och det har inte varit några hårda vintrar på länge.
Huset är från 60-talet. Här har jag läst mycket om att ha för stora raddar gör ingen skada speciellt när prisskillnader mellan ex. c21 och c22 är så pass liten. Utöver det förespråkas det här att ligga mellan 70-100.
Läste till och med att någon hade så pass stora att endast när det var riktigt kallt kunde han känna på att de är varma, men de håll huset varmt.
Loggat
Lexus
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +7/-5
Lexus
«
Svar #5 skrivet:
06 september 2020, 22:59:36 »
Citera
De 70-100 du nämner, kan det vara årsförbrukning 70-100 kWh/m²?
I så fall kan ditt behov vara i snitt 42 W/m² vid DUT, räknat på 85 kWh/m² per år.
Här påstås det vara 81 kWh/m² för en villa byggd på 60-talet.
https://hemsol.se/vanliga-fragor/elforbrukning-villa/
Loggat
Johan113
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Johan113
«
Svar #6 skrivet:
09 september 2020, 20:13:50 »
Citera
Hej igen,
ber jag om ursäkt men helt ärligt jag förstår inte. Är tacksam om du kan förklara lite till.
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=42772.0
Hittade denna tråd som du också har postat och hjälpt trådskaparen. Det pratas av någon att TS trots sin nya isolerade hus så är 37W/m2 för snålt och med hans nya omdimensionering på 62W/m2 blir de bättre.
Du skriver i den tråden att en c33 är inga problem och inget dåligt då man kan sänka framledningen rejält och få samma effekt.
Jag uppfattar detta med ex. Att jag dimensionerar radiatorn som enligt rinkabys dt30 är på 850W för ett rum som är 12m2. Delar jag 850/12=70.8 .. och det är detta jag kallar för 70.8W/m2.
Och då tänker jag om killen med nyare och mer isolerade hus har 62W/m2 måste jag ha minst 70-80W/m2
Att sänka framledning gör att man värmer med lägre temperatur , vilket i slutendan blir billigare? (Lågtemp?)
Vad är det som jag tänker fel?
Loggat
Johan113
Lär mig om värmepumpar
Karma +0/-0
Johan113
«
Svar #7 skrivet:
09 september 2020, 20:25:30 »
Citera
Från cleverheating Det är härifrån jag får mina 70-100W /m 2
För ett genomsnittligt hus i nordiskt klimat med standardisolering och en takhöjd på 2,40-2,50 meter är effektbehovet cirka 70-75 W per kvadratmeter golvyta. För att beräkna hur mycket effekt som går åt för andra takhöjder kan du räkna med ett effektbehov på 30 W per kubikmeter.9 feb. 2018
Från rinkabyRör
Effektbehovet för äldre tilläggsisolerade hus är ca 35 W/m3, i rum med två ytterväggar ca 40 W/m3. Vid 1-rörssystem bör effekten för radiator 2 på slingan
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=64101.0
Här pratad de också om 70W/m2.
Så snälla vad är det som jag har missuppfattat
Loggat
Lexus
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +7/-5
Lexus
«
Svar #8 skrivet:
09 september 2020, 21:36:13 »
Citera
Du har säkert uppfattat allt rätt, men om den info du har fått är rätt vet jag inte. Jag anser att 70-100 W/m² är allt för högt räknat, och hoppas och tror ingen behöver 20 kW för att värma en 200 m² villa i södra sverige.
De villor som jag har jobbat med, gissar jag har ett snitt på mellan 40-50 W/m². Därav min oro för att du hade missuppfattat kW och kWh.
Nu när jag inser att du har koll på effekterna samt avsikt att dimensionera för de höga effektbehoven, så har jag inga som helst negativa synpunkter på det.
Loggat
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
VVS, Acktankar, Radiatorer, Golvvärme
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 888
dolda: 0
användare: 7
Användare online
:
Rickard
Kritan
pskjonte
dan3051
Börje__
Erik Renberg
lars
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info