Vi har under sommaren installerat en Panasonic LZ35 luftvärmepump i ett sovrum på entreplan i vårt hus. Vi har jordvärme som värmer men syftet var att kyla sovrum då det blir väldigt varmt när solen ligger på. Detta har fungerat över förväntan då vi har frånluft i badrum, tvättstuga och gillestuga på källarplan (Gillestugan har Granabgolv med frånluft).
Vi har fått nära full kyleffekt i 50% av entrevåning då kylan flyttas helt själv genom köket (öppen planlösning) ner till källaren vilket blivit en trevlig bonus.
Nu funderar jag på att nyttja vår nya luftvärmepump att även värma gillestugan som passande nog är placerad snett under sovrummet. Detta då vi har ett gammalt enrörssystem och elementet i gillestugan ligger sist och ständigt kall. Funderar därför på en värmeförflyttare. Det skulle gå att placera en sån genom bjälklaget rätt enkelt ner till taket i gillestugan. Typ denna.
https://varmepumpshopen.se/varmepumpstillbehor/luftforflyttare-airmove-20?gclid=EAIaIQobChMI-o7ZyarC6wIVgamyCh2pCgfHEAYYASABEgIqH_D_BwEMen det som jag tror ställer till det lite är att det är undertryck i huset som jag beskrivit.
Den nämns i produktbeskrivningen "Det får heller inte vara ett konstant undertryck i huset."
Kan någon förklara detta lite närmare så att jag förstår problematiken i det hela? Funkar inte värmeförflyttare i ett hus med förstärkt självdrag? Skulle detta teoretiskt kunna gå att ordna utan att helt ställa till ventilationen som jag faktiskt är nöjd med?
Bifogar enkel bild på planlösning för att förtydliga lite. OBS jag förväxlade kök och gillestuga i bild. 3. ska givetvis vara kök och 6. gillestuga