Jag fick en rekommendation om att köra Heru 100, men jag vart osäker när jag såg specifikationen i en butik som inte verkar stämma med siffrorna från tillverkaren.
Jag har beställt projektering och ritning men det skulle ta några veckor vad jag förstod.
Lite kort om det jag läst mig till själv och mitt hus:
108 kvm entreplan och lika stor källare, öppet ner till källarens gillestuga som tar ca 50kvm och resterande är förråd och tvätt.
Ska ha tilluft i tre sovrum + vardagsrum på entreplan.
Ska ha frånluft i kök, badrum, gästtoa på entreplan och från tvättstuga i källaren, tänkte fixa överluft don mellan förråd för att få lite genomströmning där också.
Om jag förstått rätt ska man räkna kvm * 0,35 för att se vad man behöver för flöde. Räknar jag då på hela husets yta hamnar jag på 75,6 l/s men det kommer ju inte bli sanningen om jag bara drar frånluft på ett ställe i källaren, bör ju bli lägre då?
Heru 100 är specificerat till max 121 l/s och 765 Pa. I så fall med ovan siffra skulle jag ligga på 62% av max, men med tanke på källaren bör det hamna närmare 50%.
Tänker jag helt fel här, eller känns Heru 100 som ett vettigt alternativ för mig?