Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byte av värmesystem  (läst 4387 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad cinoc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte av värmesystem
« Svar #15 skrivet: 03 september 2020, 10:00:59 »
Funderade lite på om hur många pumpar man installerar då man ju behöver håltagning i nästan varje hus? Ska man för varje hus hyra in detta? Jag kan ta upp detta hål själv om det behövs (betonghålsten), men det ger mig inte någon direkt känsla av servicemind.

Priset känns rätt dyrt med tanke på att man i princip ställer dit enheterna och drar två rör mellan enheterna och kopplar in några rör i husets system när allting är borttaget (ca 1/2 m mellan innerdel och kopplingspunkter). Prismässigt ligger dom ju inte direkt bra till.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Byte av värmesystem
« Svar #16 skrivet: 03 september 2020, 16:44:30 »
I fallet med Nibe skulle jag beställa på nätet och installera själv.
Är du vedeldare har du väl inte tummen mitt i handen?
Någon kompis som är VVS.are och kan ge lite tips om du kör fast på något?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cinoc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte av värmesystem
« Svar #17 skrivet: 03 september 2020, 23:00:51 »
Har byggt om hela kåken i princip själv, bytt tak, fasad, avlopp, i princip allt, så lite kan jag ju. Kanske ingen dum ide att göra det själv, funderar bara på hur det då blir med garantierna?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Byte av värmesystem
« Svar #18 skrivet: 04 september 2020, 07:30:14 »
Nibes garantier gäller så länge det är fackmannamässigt utfört.
Det var därför jag skrev det där om att kunna konsultera en kompis som är VVS:are om det är nåt du är osäker på.
En av få fel man kan göra som kan ge allvarliga skador på pumpen är om man glömmer eller monterar säkerhetsventilen på fel ställe på VVB.
Utan säk.ventil på VVB kan den explodera när tappvarmvatten värms.

Sen finns ju vi här i forumet, du får garanterat hjälp här om det är nåt du är osäker på.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cinoc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte av värmesystem
« Svar #19 skrivet: 04 september 2020, 10:06:41 »
Rätt intressant faktiskt, kollade lite priser, ett NIBE paket med VVM S325 + Nibe F2120 12kW, skulle kosta ca 91 000 sek. Lägger man då på el + vatten+ installationsmateriel. så borde man klara sig med ca 95-96 000 sek. Lite skillnad mot 120 000 sek som är den offerten som jag hitintills fått. Visserligen rätt dyr offert men under 110 000 sek kan jag nog inte få den någonstans med rot. En del lite extra jobb, men 15-20 000 sek att spara.
Ett magnetfilter behövs kanske, kostar väl ca 2000-2500 sek, tillkommer oavsett offerten eller om jag gör jobbet själv.

Utloggad cinoc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte av värmesystem
« Svar #20 skrivet: 08 september 2020, 21:41:55 »
Jag har även fått en offert på en CTC, där ingår:
CTC 610 utedel.
CTC Eco Zenith i250L innerdel.
Samma förutsättningar som dom tidigare offerterna.
betala:125 175 sek efter rot.

Utloggad cinoc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte av värmesystem
« Svar #21 skrivet: 09 september 2020, 08:59:03 »
Jag har googlat lite på det här med R32 gas gentemot R410A gasen. Tydligen är det så att EU har något direktiv om utfasning av R410A till år 2025. Det beror på att R32 är miljövänligare och lämnar mindre "avtryck" i miljön.
R32 är tydligen också lite bättre i verkningsgrad när man kommer ner i utetemperatur.
Vad skillnaden också är att R32 behöver ett högre tryck i kompressorn för att fungera fullt ut, vilket gör att det kanske inte att bara byta gas i befintliga pumpar med R410A gentemot R32 eftersom dom kanske inte klarar det högre trycket som krävs.
Så man kan ju undra att om några år det blir ett fel på t.ex kompressorn och den behöver gasfyllas igen om man har R410A?
Den enda av dom pumparna som jag tittat på är Mitsubishi som har R32 (och är även den billigaste av dom).
Finnes säkert någon här på forumet som kan mer om detta och kan kommentera?

Utloggad G.F

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 203
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte av värmesystem
« Svar #22 skrivet: 09 september 2020, 10:36:07 »
Jag har googlat lite på det här med R32 gas gentemot R410A gasen. Tydligen är det så att EU har något direktiv om utfasning av R410A till år 2025. Det beror på att R32 är miljövänligare och lämnar mindre "avtryck" i miljön.
R32 är tydligen också lite bättre i verkningsgrad när man kommer ner i utetemperatur.
Vad skillnaden också är att R32 behöver ett högre tryck i kompressorn för att fungera fullt ut, vilket gör att det kanske inte att bara byta gas i befintliga pumpar med R410A gentemot R32 eftersom dom kanske inte klarar det högre trycket som krävs.
Så man kan ju undra att om några år det blir ett fel på t.ex kompressorn och den behöver gasfyllas igen om man har R410A?
Den enda av dom pumparna som jag tittat på är Mitsubishi som har R32 (och är även den billigaste av dom).
Finnes säkert någon här på forumet som kan mer om detta och kan kommentera?

R32 är inte bara den enda Mitsubishi utan finns ocksÃ¥ med Daikin  tummenupp
Vit tegelhus villa 1971, 1 plan och källare, Boarea: 105 m2, Biarea: 135 m2, borrdjup: 160 m och Daikin Altherma 3 GEO 10.

Utloggad cinoc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte av värmesystem
« Svar #23 skrivet: 09 september 2020, 20:59:18 »
Har tittat lite på Daikin, dom gör mycket reklam för sin Athema 3 Top Grade. Men det går inte att hitta några priser på den, och när man kollar återförsäljarna (enligt Daikins hemsida)i mitt område, så finns det inte någon som gör reklam för Daikin utan för andra märken. Alla andra tillverkare har ju priser ute på sina pumpar, här måste man begära in en offert.

Utloggad cinoc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte av värmesystem
« Svar #24 skrivet: 21 september 2020, 11:23:23 »
Ok, blev till sist en Mitsubishi SWM80YAA Med R32 gas, installation i början av oktober. Jag har inte läst så mycket negativt om pumpen och när priset var åtminstone 20 000 sek billigare än andra offerter pumpar som då inte hade R 32 gasen, kändes detta rätt.
Är ju lätt att stirra sig blind på vad maxtemperatur pumpen kan lämna, men jag tycker att det inte verkar vara några stora skillnader i verkningsgrader på dom olika pumparna i den klimatzonen jag bor.
Är nog bättre att lägga lite pengar på att byta några element så att jag inte behöver ha så höga stigartemperaturer som kanske 60°C.
 
Sedan fick jag bra kontakt med leverantören som verkar veta vad dom pratar om, får även låna en varmvattenberedare någon vecka innan så att jag lättare kan ta ut min gamla panna.
Dom kopplar in beredaren  samtidigt som man sätter dit utedelen.
När jag sedan är klar med mitt arbete så kommer dom och slutför arbetet med innerdelen. Allting blir ju då mycket lättare med själva installationen.
Sammantaget känns detta rätt OK.

Utloggad cinoc

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 59
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byte av värmesystem
« Svar #25 skrivet: 03 november 2020, 09:20:18 »
Tänkte väl skriva något om hur det fungerat med installationen och vad jag tänker om pumpen efter ett par veckor.
Installationen fungerade väldigt bra, var med hela tiden och hjälpte till (dom tyckte det var helt ok, åtminstone vad dom sa till mig). Eftersom jag jobbat en hel del med teknik så har jag sedan tidigare ett intresse för det här och man kan ju alltid lära sig något nytt, så det var roligt.
Jag hade förberett med att ta bort mina acktankar och kopplat bort expansionskärlet.
Innan dom kom så tömde jag även ut vattnet i värmesystemet och pannan.
Det första som vi sedan gjorde var att stänga av vattnet, koppla ur pannan och baxa bort den (150-200 kilo) för att komma åt anslutningarna för rören.
Avstädning efter den gamla pannan och sedan in med den nya innerdelen, diskussion om hur rördragningen skulle göras och efter det inkoppling av värmesystem och inkommande vatten (många böjar och kopplingar blev det) och det tog en hel del tid. En varmvattensberedare koppades sedan in för att ha varmvatten på kvällen och nästa morgon.
Ytterdelen bars på plats och monterades på ställningen och fundamentet (fixade fundamentet ett par veckor före). Togs upp ett par hål i en mellanvägg för rör och el.
Som vanligt tror man allting ska gå snabbt och enkelt, men dom som själva brukar fixa hemma vet att det tar längre tid än vad man tror från början. Bara att tex komma åt att borra ett hål och sedan att det ligger en sten inmurad dessutom, kan bara det vara en utmaning.

Nästa dag monterades skenorna för rören till ytterdelen samt togs upp ett hål i ytterväggen, el drogs ut och kopplades in, rören mellan inner och ytterdel monterades och anslöts. Från säkringsskåpet drogs nya ledningar och ett skåp med säkringar för pumpen monterades. Varmvattenberedaren togs bort och innerdelen samt värmesystemet fylldes upp och luftades. Innerdelens elpatron kopplades in och systemet värmdes upp, så det fanns varmvatten.
Elektrikern var tvungen att avhjälpa ett fel på en annan värmepump morgonen nästa dag, så han blev ett par timmar sen, men tiden gick åt till att göra färdigt takskenorna och röja bort allt skräp. Sedan vakuumsögs systemet och läcktestades innan gasen släpptes på, allting var ok, så det var dags för start. Allting fungerade, wifi kopplades upp och rumsgivaren anslöts. Programvaran Melcloud laddades ner till mobilen och kopplades upp till Mitsubishis server, och det var faktiskt rätt omständigt och onödigt komplicerat.

Sedan var allt i princip färdigt (har säkert glömt något), men i stora drag så tycker jag att installationen fungerade alldeles utmärkt, killar som visste vad dom gjorde och jag lärde mig en hel del.

Ok, vad tycker jag så långt då?
Hitintills har det knappt varit någon temperatur under noll, men temperaturen inne ligger fint runt 21-22 °C som jag ställt in, ljudmässigt från utedelen är bra, hörs knappt tycker jag.
Appen Melcloud där man kan se vissa temperaturer och så, kunde ju vara bättre, men fyller sin funktion.
Har väl inga direkt data på energiförbrukning än, men får väl se på elräkningen så småningom.
Hitintills är jag i alla fall nöjd.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!