Hej på er!
Nu är rördragning och från VP rum med avtappningar för tre sovrum och v-rum på plats. ca 20 m PEM 40mm PEM slang i backen + ca 10 m alupex (25 mm LK Pex Extra) upp genom väggen till v-rum.
@Hastings : Skönt att få ner temp så pass. Mer behövs inte. Vårt v-rum ligger dock väldigt "utsatt" med mycket fönster och dessutom får huset svart panel. Intressant med din styrning.
Bör man alltså dra fram tomrör/kablage till varje konvektor för både ventil och givare på utblås-temp från VP rum eller styrs detta "lokalt"? Finns rentav denna ventil och styrning inbyggd i vissa konvektorer? Måste även se till att rördragningen blir med ett "avtapp" för ventil (om det inte är inbyggt) eftersom v-rum är sist i slingan. Fk. Jag har "bara" dragit fram kablage för en inomhustempgivare från VP rum till v-rum (ej sovrum) och fick rekommendationen att placera den ganska långt från konvektorn för att inte "lura" givaren. Verkar detta riktigt?
@Pen : Inser att jag måste dyka djupare i vilka förhållanden som verkligen råder i mitt fall innan jag slutligen bestämmer storlekar och styrning av konvektorer. Stämmer att det inte behövs så mycket värmning när medeltemp är som varmast och pooltäckningen hjälper en hel del men visst behövs ofst värmning om jag ska hålla upp emot 29-30 C.
Har förstått att frikylan och och det faktum att huset blir svart är gynsamt för att värma upp håletinför vinternt men frågan är hur det går i praktiken beroende på strömningar i mark och annat...? Huset ligger i en sluttning och fågan är om inte vattenrörelser i mark tar överhand eller är det så att vattnet ligger rätt så "stilla" på dessa djup?
Tack än en gång för alla värdefulla svar!