Jag har 7 givare av typen DS1820 (men det sägs att de ska vara DS18S20 trots att märkningen säger annat) inkopplade i en egenbyggd serieportsadapter. Jag använder vanlig telefonkabel med RJ11-kontakter och förgrening 1-2 för att dra ut varje givare från "huvudledningen". Jag matar 5V i adaptern.
Mitt problem är att nätet "hänger sig" och mätningen upphör. Jag kör med Lämpömittari. Det verkar som om programmet också hänger sig när detta inträffar, och jag har bytt program till Logtemp istället. Det programmet hänger sig inte och det räcker med att dra ur adaptern och ta bort 5V så att nätet blir spänningslöst, sen koppla in det igen och mätningarna start igen.
Ibland kan det hända att åtminstone en eller fler givare fortsatt ger mätvärden medan övriga inte ger någon mätdata.
Jag läste här på forumet om problem som man kan åtgärda med att sätta ett mostånd på 100-150 ohm i serie på varje förgrening med givare. Kan det detta vara en lösning på problemet eller har någon andra idéer på var man ska börja felsöka?
// Tolvan