0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för alla svar.Satsar på FTX istället, viktigt med bra ventilation.Tar med mig era tips till FTX projektet.Satsar på Flexibla dämpare vid alla ventiler.
Om jag inte missminner mig så är dom runda bäst.Ja du bör ha 4 dämpare vid aggregatet, om du kommer vistas i närheten utvändigt av utblås och insuget. Jag har bara 3 dämpare, INGET på insuget och det stör rätt rejält eftersom det är precis vid altanen.
Om jag inte missminner mig så är dom runda bäst.Ja du bör ha 4 dämpare vid aggregatet, om du kommer vistas i närheten utvändigt av utblås och insuget. Jag har bara 3 dämpare, INGET på insuget och det stör rätt rejält eftersom det är precis vid altanen.[/quoteDe runda är bäst om du vill dämpa ljud i kanalen. De fyrkantiga är bättre om du vill dämpa lågfrekvent buller i kanalen genom att läcka ut det till omgivningen. Så i regel använd runda ljuddämpare skulle jag säga.Citat från: HBerggren skrivet 13 juni 2020, 18:47:07Det är väldigt konstigt att insuget inte fungerar utan ljuddämpare. Det ska vara tyst ändå. Iaf om det är takhuv, en bra takhuv. Det är även av lite hygieniska själ (enligt mig) man gärna slipper ljuddämpare på insuget. Har du ställt tilluftsdonen för lägsta möjliga mottryck? (men ändå får rätt flöde per rum) Bra och rak rördragning med samma storlek på rör som aggregatet?Lite kuriosa; En plåtslagare som arbetat på mitt hus tyckte 5 mm glipa mellan uppstickande rörmynning och regntaket inuti takhuven var en bra idé. Det flödade dåligt och lät massor. Ibland kan det vara något enkelt som får det att strula.Uteluften (insuget) brukar väl sitta på vägg och avluften på tak. Det är i betydligt lägre nivåer på uteluft och avluft men det kan vara störande nivåer om man sitter direkt vid inloppet. Gjorde en testkörning på ett villaaggregat med låga hastigheter och hade 46 dBA på uteluften. Det är ganska högt om det är direkt vid matbordet. Men ljudeffekten avtar ju väldigt fort i fritt fält så är du en bit bort är det formodligen knappt hörbart.
Det är väldigt konstigt att insuget inte fungerar utan ljuddämpare. Det ska vara tyst ändå. Iaf om det är takhuv, en bra takhuv. Det är även av lite hygieniska själ (enligt mig) man gärna slipper ljuddämpare på insuget. Har du ställt tilluftsdonen för lägsta möjliga mottryck? (men ändå får rätt flöde per rum) Bra och rak rördragning med samma storlek på rör som aggregatet?Lite kuriosa; En plåtslagare som arbetat på mitt hus tyckte 5 mm glipa mellan uppstickande rörmynning och regntaket inuti takhuven var en bra idé. Det flödade dåligt och lät massor. Ibland kan det vara något enkelt som får det att strula.