0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Är du verkligen säker på att det ligger gjutjärn INUTI källargolvet?Det brukar vara betongrör UNDER eller av ett keramiskt material (har glömt vad det heter).Har du spolat dom med riktig högtryck (inge hemmagrejjer utan ordentligt) och sedan fotograferat med kabelkamera för att se om det finns skador etc?
Att bila upp betonggolv är toppennöjet varje lördagskväll. Jag förstår inte vitsen med att bila upp bredvid de gamla rören och lägga nya parallellt.Får du inte korsningar mellan gamla och nya vid vissa greningar? Jag skulle ta bort de gamla och lägga nya på samma plats. Om de nya rören skall gå helt annan väg blir det naturligtvis enklare att bara bila upp för dessa och då kan du lämna de gamla där de ligger. Att slippa "fickor"/felaktig lutning är inte så svårt. Ett vattenpass, sand och noggrannhet är allt som behövs för att få en lagom lutning på 1cm per m.Jag skulle nog gjuta igen efter, dels fixerar det rören dels bör det ha en ljuddämpande verkan. Kolla så att det inte går vattenrör samma väg som avloppsrören innan du börjar bila hej vilt.Jag tror också att rören huvudsakligen går under betonggolvet.När du slutligen skall lägga så börja i lägsta punkten och gör inte lutningen för stor även om du har utrymme till det.
Går det inte att "relina" dina gamla rör? Även om det inte blir billigare än att byta ut så slipper du att bila upp golven helt./Johan
Jag kan för lite om det här och borde egentligen vara tyst men.. det är ju svårt.- Ligger det verkligen gjutjärn under källargolv från 50-talet? Trodde helt säkert att man gick över till betong eller keramikrör.- Golv från den tiden brukar knappast betyda en tjock sula på cellplast utan 5-8 cm skal cement och sand därunder.
- Golv från den tiden brukar knappast betyda en tjock sula på cellplast utan 5-8 cm skal cement och sand därunder.