Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Golvvärme i hall+wc fungerar inte?  (läst 1858 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jockebq

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Golvvärme i hall+wc fungerar inte?
« skrivet: 27 mars 2020, 09:19:32 »
Hej,

Flyttade in i ett nytt hus i januari i år och golvvärmen i hall+wc har inte fungerat alls. Det är golvvärme i hela huset, vattenburet Wirsbo system.
Jag har felsökt och kommit fram till att det är styrningen av styrdonet som inte är korrekt. För om jag tar ett styrdon från ett annat rum och sätter på hall+wc anslutningen så får jag värme. Hall+wc är en slinga, och det är den enda som inte har en termostat kopplad till sig. Övriga rum har det.
Trots detta så har den ett elektroniskt styrdon.
Kollar jag på kopplingsschemat så är endast en kabel kopplad till detta styrdon, och det är nog anledningen till att det inte fungerar.

I och med att det inte finns någon termostat till denna slingan så fundear jag på om det är okej att koppla ytterligare två kablar från plint 2 till plint 12. Vilket borde styra hall+wc tillsammans med kökets termostat? För egentligen borde jag väll bara kunna koppla 2 små tunna kablar från plint 2, A och B till plint 12 A och B?

Finns det någon anledning till att inte göra detta?
Förstår inte heller var övriga lila kablar gör som är bryggade mellan plintarna?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: Golvvärme i hall+wc fungerar inte?
« Svar #1 skrivet: 27 mars 2020, 11:40:07 »
Kan du ordna bättre bild där man ser de lila kablarna hur de sitter lite tydligare innan man säger något som kanske inte stämmer?
Tanken med den lila är att den troligen ska göra det du vill göra.

Här kan man se bättre hur det är uppbyggt, om man inte tittar på kopplingsuret.
https://fridhemsglantan.se/dokument/support/BLD_UFH_5164SE_032011_RumstermostatRF24V_110411.pdf

Du ska inte koppla något från A och B i något läge.
« Senast ändrad: 27 mars 2020, 11:44:57 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7655
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Golvvärme i hall+wc fungerar inte?
« Svar #2 skrivet: 27 mars 2020, 11:45:30 »
Du kan styra flera golvslingor med samma givare så bygla över dom 2 tunna styrtrådarna från den "termostat" som du valt som master.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad jockebq

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Golvvärme i hall+wc fungerar inte?
« Svar #3 skrivet: 27 mars 2020, 14:07:36 »
Kan du ordna bättre bild där man ser de lila kablarna hur de sitter lite tydligare innan man säger något som kanske inte stämmer?
Tanken med den lila är att den troligen ska göra det du vill göra.

Här kan man se bättre hur det är uppbyggt, om man inte tittar på kopplingsuret.
https://fridhemsglantan.se/dokument/support/BLD_UFH_5164SE_032011_RumstermostatRF24V_110411.pdf

Du ska inte koppla något från A och B i något läge.
Här kommer en bättre bild!

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: Golvvärme i hall+wc fungerar inte?
« Svar #4 skrivet: 27 mars 2020, 14:56:32 »
Så som det är kopplat nu så aktiveras ställdon 2 och 12 samtidigt. Om du ställer upp termostaten i köket över rumstemperatur så borde dioderna tändas för 2 och 12 inom några minuter.

När termostaten för "V-dagu(vardagsrum... uppe?) och hall" aktiveras så aktiveras ställdon 3, 5 och 8.

Plint D, blå kabel är utgången från termostaterna. Vänstra plinten ned till ställdonet har "nollan" via kretskortet. Högra ställdonsplinten sitter ihop med plint D via kretskortet. Därför behövs bara en kabel. Bifogar lite mer zoomad del av schemat. Strunta i det upp till vänster.

Om du tycker det inte riktigt känns rimligt kan du sänka alla termostater till minsta, sedan höja upp en i taget och anteckna vilken termostat som är aktiverad och vad som aktiveras enligt dioderna på kretskortet. Det är ju lätt hänt att något kan ha blivit ihopblandat från dag ett utan att man direkt märker av det, som normal kund. Eller så kan en utgång pajat med tiden. Men med lite metodiskt testande så reder man ut det.
« Senast ändrad: 27 mars 2020, 14:58:38 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad jockebq

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 28
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Golvvärme i hall+wc fungerar inte?
« Svar #5 skrivet: 27 mars 2020, 15:01:39 »
Så som det är kopplat nu så aktiveras ställdon 2 och 12 samtidigt. Om du ställer upp termostaten i köket över rumstemperatur så borde dioderna tändas för 2 och 12 inom några minuter.

När termostaten för "V-dagu(vardagsrum... uppe?) och hall" aktiveras så aktiveras ställdon 3, 5 och 8.

Plint D, blå kabel är utgången från termostaterna. Vänstra plinten ned till ställdonet har "nollan" via kretskortet. Högra ställdonsplinten sitter ihop med plint D via kretskortet. Därför behövs bara en kabel. Bifogar lite mer zoomad del av schemat. Strunta i det upp till vänster.

Om du tycker det inte riktigt känns rimligt kan du sänka alla termostater till minsta, sedan höja upp en i taget och anteckna vilken termostat som är aktiverad och vad som aktiveras enligt dioderna på kretskortet. Det är ju lätt hänt att något kan ha blivit ihopblandat från dag ett utan att man direkt märker av det, som normal kund. Eller så kan en utgång pajat med tiden. Men med lite metodiskt testande så reder man ut det.
Låter väldigt rimligt, då förstår jag varför det endast är en kabel.
Då är nog styrdonet dåligt helt enkelt. Ska testa och se om LED'en tänds för plint 12. I så fall behöver jag ett nytt ställdon.
Men det verkar som att Wirsbo number är Uponor, och Wirsbo 804202 heter styrdonet som sitter nu.
Vad är direkt ersättare till detta?

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: Golvvärme i hall+wc fungerar inte?
« Svar #6 skrivet: 27 mars 2020, 15:16:26 »
Låter väldigt rimligt, då förstår jag varför det endast är en kabel.
Då är nog styrdonet dåligt helt enkelt. Ska testa och se om LED'en tänds för plint 12. I så fall behöver jag ett nytt ställdon.
Men det verkar som att Wirsbo number är Uponor, och Wirsbo 804202 heter styrdonet som sitter nu.
Vad är direkt ersättare till detta?
Du kan se så du har spänning över plinten till donet i alla fall innan du byter ut det. Eller skifta inkoppling och fysisk placering om du inte har något att mäta med.

Ställdonet är så gott som valfritt. 24V och NC, med rätt gänga funkar. Blå Uponor med samma form är väl ett bra val. RSK 539 8252 är översättning för det donet du har.
Om du vill ha värme genast kan du skruva moturs på grå muttern som håller donet. Då blir det som ett manuellt vred att ställa temperaturen med.

Edit:

Testade montera denna:
https://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-smatrix-universalstyrdon-24v-nc-1w/

Passade...nästan. Känns som man får gröpa ur insidan något med roterande fil om det ska passa här i alla fall. MMA-termostat passar kanon på fördelaren, men ställdonsadaptern M28x1.5 på ett element känns rätt en liten stund...sen ser man rivmärken efter muttern i adaptern som håller termostatdelen. Samma känsla på golvvärmefördelaren.
Mja du kanske ska göra lite research. M30-adaptern är absolut för stor.

Edit2:

https://www.uponor.se/vvs/foretaget/nyheter/artiklar/201803se-styrdon-leverantorsbyte

https://www.rinkabyror.se/artikel/uponor-vario-b-styrdon-24v-1w/

Nr 3 har ju samma RSK före ersättning och annan adapter än alla de jag hade. Testa denna!
« Senast ändrad: 27 mars 2020, 17:50:45 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Golvvärme i hall+wc fungerar inte?
« Svar #7 skrivet: 27 mars 2020, 18:08:02 »
Varför köpa i Sverige när det finns till ca 50 % billigare i Tyskland, dom priserna tål det att vänta på.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2962
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Golvvärme i hall+wc fungerar inte?
« Svar #8 skrivet: 21 mars 2024, 18:26:34 »
Hur var det nu här, vilka nya motorer är det som passar istället för wirsbo? Den gamla fungerar inte, så vi bytte med en annan som fungerade och skruvade en kork på den slingan så att ingen värme gå i den slingan nu.

Enligt en rörkrökare fanns inte någon ersättande produkt? Den gamla går med 24vac, ifall det spelar roll. Ser annars lika ut som första bilden.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3571
  • Karma +2/-0
SV: Golvvärme i hall+wc fungerar inte?
« Svar #9 skrivet: 23 mars 2024, 11:41:55 »
RSK: 2973126

Dessa köpte jag sist och det funkade.
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 729
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!