När man blir rastlös kan man börja fundera på allt större ilandsproblem. Jag har funderar lite på deltaT. I detta fall Nibe F2025-10 med 404A.
Det verkar som gasen har glide på 0,5. Vid en viss temperatur, eller så spelar denna temperaturen ingen roll. Jag kan inte kylteknik. Men det verkar som jag behöver fördjupa mig i det för att förbättra sömnkvalitén..
Hur som, påståendet blir i praktiken att man behöver aldrig ha mer än 0.5-1 grad i delta om gasen är homogen. Men det känns som jag missar något. Då borde inte manualen säga så mycket mer än att man ska utgå ifrån att max pumpshastighet fungerar och bara kontrollera att den inte blir för låg vid kall väderlek. Men det gör ju inte manualen.
Bifogar två utsnitt.
Min laddpump ger dessa värden:
PWM = Ampere
50 = 0,204A
60 = 0,190A
70 = 0,178A
80 = 0,163A
90 = 0,150A
100 = 0,135A
110 = 0,123A
120 = 0,114A
130 = 0,108A
140 = 0,098A
150 = 0,093A
160 = 0,086A
170 = 0,081A
180 = 0,075A
190 = 0,070A
200 = 0,065A
210 = 0,058A
220 = 0,057A
230 = 0,056A
240 = 0,056A
250 = 0,016A
255 = 0,016A
I början körde jag utan styrsystem och utan PWM. Det gav snabbaste hastigheten i listan. Detta är inte pumpens snabbaste hastighet, det är snabbast i en av fyra PWM-kurvor. Det är lägsta kurvan som den går på. Grundfos 15-70 flex AS ifall någon undrar.
Så första tiden var deltaT låg, minns inte hur låg. Pumpen gick dygnet runt, uppe och nere av tanken var inom 1 grad, dvs ingen skiktning.
Ekonomin var god.
Idag stannar laddpumpen när kompressorn står stilla. (När det inte är minusgrader, då kör den frostskyddsautomatik). PWM är automatiserat efter verkligheten så den följer Nibes kurva. Den börjar på PWM 145 och får lov att sträcka sig +- 30. Men slår aldrig utanför. Men behovet svajar nämnvärt får jag säga. Fin skiktning i tanken hela säsongen.
Men ekonomin är i princip ingen skillnad alls mot förra året.
Har en teori om deltaT-rekommendationen är bara för en fast-varvtalspump ska läggas rätt vid installation i valfri utomhustemperatur, inte att den är vad en PWM-pump ska gå efter.
Så om kan köra t ex deltaT 3 över hela systemet, då borde man ju kunna sänka värmekurvan ett steg med samma värmeavgivning från elementen och öka cop. Så det blir lite balansgång mellan COP, cirkulationspumparnas högre hastighet och kortare gångtider när man jagar sista besparingen.
Men detta förstår jag att det går inte på de vanligare glide-köldmediumen, utan det borde bli kring 7 oavsett.
Tankar och funderingar? Funderar på sätta en maxspärr på delta 7 och flytta långsamt nedåt och se om det går märka några bieffekter. Borde inte även kompressorn må bättre av lågt deltaT med tillhörande lägre snitt på framledningen? Har ingen flödesmätare eller strömmätare mer än Greenely.