Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp!! Vattenberedaren är kass!  (läst 1380 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kaleidocore

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hjälp!! Vattenberedaren är kass!
« skrivet: 24 mars 2020, 01:05:50 »
Hej alla VP-gudar, jag har hamnat i en riktigt jobbig situation!

Jag har en jordvärmepump av typen Thermia Villa Classic av okänd modell, typ 20 år gammal, som ser ut som en skrothög. Vi köpte huset för ca 1,5 år sedan, så jag har väldigt begränsade kunskaper om värmepumpar i allmänhet. Sedan vi flyttade in har tryckmätaren vid expansionskärlet hela tiden ökat ganska långsamt, så vi fick rådet att med några dagars mellanrum gå och "pysa ut" lite övertryck via ventilen. Men från och med idag stiger det så fort att man kan se nålen röra sig! Med lite telefonhjälp felsökte jag och kom fram till diagnosen att det nog är varmvattenberedaren som läcker inuti manteln på nåt sätt... Nu har jag stängt av inkommande vatten och vet inte vad jag ska ta mig till.

Vad är mina minst dåliga alternativ?

a) Göra nån MacGyver-lösning och försöka reparera eller byta enbart VVB?

b) Köpa en ny, extern, VVB och ha kvar pumpen till värmen? Går det? Är det bortkastade pengar när även pumpen rasar?

c) Köpa en ny, komplett VP för en förmögenhet? Hur väljer jag sort och modell?


Jag är rädd att tvingas panikköpa något dyrt och dåligt, vi är fattiga och har inte råd med dåliga beslut!
All hjälp och idéer mottages väldigt tacksamt!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp!! Vattenberedaren är kass!
« Svar #1 skrivet: 24 mars 2020, 08:06:39 »
En värmepump som har 20 år på nacken är enligt min mening bara att byta ut.
Men kostnaden kan bli uppÃ¥t 90-100 kkr.  :'(
Jag tror de flesta bergvärmepumpar på marknaden är OK, Thermia är inte fel.
Sen finns t ex Nibe, IVT (eller Bosch), CTC, Daikin.
Vet du nått om hur mycket borra där finns och vilken effekt det är på nuvarande värmepump?

Är man händig kan man köpa en el-VVB och koppla om rören för varmvattnet.
Tycker man det är kul att kröka rör så kan man köpa en extern VVB med mantel typ Nibe VBA200 och då även koppla ihop rören som värmer varmvattnet från VP till den nya VVB:n.
Den sistnämnda är bara för den som är bra på att kröka rör som sagt, den första kan man ge sig på som lekman om man inte har tummen mitt i handen.
Hur länge värmepumpen lever är skrivet i stjärnorna, så dessa lösningar är inget jag rekommenderar.
« Senast ändrad: 24 mars 2020, 08:12:06 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kaleidocore

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp!! Vattenberedaren är kass!
« Svar #2 skrivet: 24 mars 2020, 13:43:11 »
En värmepump som har 20 år på nacken är enligt min mening bara att byta ut.
Men kostnaden kan bli uppÃ¥t 90-100 kkr.  :'(
Jag tror de flesta bergvärmepumpar på marknaden är OK, Thermia är inte fel.
Sen finns t ex Nibe, IVT (eller Bosch), CTC, Daikin.
Vet du nått om hur mycket borra där finns och vilken effekt det är på nuvarande värmepump?

Tack för det snabba svaret!

Ja, du har rätt, det rimligaste alternativet är nog tyvärr att byta ut hela pumpen, även om det svider...  :'(.
Jag har precis pratat med min lokala rörkrökare och just nu lutar det åt en IVT HE på 7,2 kWh för cirka 75 kkr. Det som tilltalar mig är både priset och att den enligt utsago bygger på "enklare" teknik, vilket ofta korrelerar med högre driftsäkerhet. Tycker du det låter som en bra affär eller finns det kända problem med den modellen? Jag har sökt här på forumet men finner inget uppenbart...

Tack igen!

Inloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3528
  • Karma +2/-0
SV: Hjälp!! Vattenberedaren är kass!
« Svar #3 skrivet: 24 mars 2020, 15:36:13 »
Dag-1-fix: Stäng av vattenflödet in till beredaren. Kan vara en liten knopp monterad med 45 graders vinkel som man kan skruva in. Vet inte om kranen finns, men den borde finnas där det ser väldigt rörigt ut. Då slutar vattentrycket öka och allt varmvatten upphör, kallvatten finns kvar i hela huset. Om värmesystemstycket går tömma genom varmvattenledningen så får man plugga VV-ledningen.

Skjuta på utgiften: Montera begagnad elvarmvattenberedare vid sidan om. Man kan ju så sett köra pumpen på lite övertid. Det kanske går 5 år till i övrigt? Spolar ni mycket varmvatten kanske det är lika bra att gå till banken och montera det man vill ha.
« Senast ändrad: 24 mars 2020, 15:39:33 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp!! Vattenberedaren är kass!
« Svar #4 skrivet: 24 mars 2020, 16:39:34 »
Tack för det snabba svaret!

Ja, du har rätt, det rimligaste alternativet är nog tyvärr att byta ut hela pumpen, även om det svider...  :'(.
Jag har precis pratat med min lokala rörkrökare och just nu lutar det åt en IVT HE på 7,2 kWh för cirka 75 kkr. Det som tilltalar mig är både priset och att den enligt utsago bygger på "enklare" teknik, vilket ofta korrelerar med högre driftsäkerhet. Tycker du det låter som en bra affär eller finns det kända problem med den modellen? Jag har sökt här på forumet men finner inget uppenbart...

Tack igen!

LÃ¥ter som OK, tror att denna modell funkar bra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
SV: Hjälp!! Vattenberedaren är kass!
« Svar #5 skrivet: 24 mars 2020, 17:29:03 »
Nibe 1226 vettig i pris, storlek?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp!! Vattenberedaren är kass!
« Svar #6 skrivet: 25 mars 2020, 09:13:28 »
Hej

En 20 år gammal värmepump repareras sällan, det som är möjligt, om du är något av en macgyver är ju annars att försöka hitta en billig mantlad beredare begagnat och ersätta din vanliga beredare med den.
Du får dra om lite rör från gamla tanken till nya, men det borde väl vara fullt möjligt kan jag tycka.
Att köpa en ny extern VVB är ju också en lösning, då kan du köpa en värmepump utan beredare när det är dags att byta den, det borde inte bli så mycket dyrare totalt sett.
https://www.blocket.se/annons/vasternorrland/varmvatten_beredare/88644157
https://www.blocket.se/annons/jonkoping/bergvarmepump/88687339
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Hjälp!! Vattenberedaren är kass!
« Svar #7 skrivet: 10 april 2020, 05:14:12 »
Titta pÃ¥ ctc gs modellerna.  prisvärda, samma pannkropp som  gsi  och 350 men  har samma kompressorlÃ¥da som  ecoheat.
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!