0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Och ladda dagtid under sommaren med egen sol el.
Räcker med 15min moln/mulet o man.är rökt...
Hej,Funderar på att byta till timprisavtal, typ det som Tibber erbjuder. Man köper el till spotpris, plus moms. Tibbers förtjänst är 39 kr/mån.Många som använder tibber i dagsläget har solceller, elbil och annat. Vi har inga solceller, ingen elbil utan bara en helt vanlig luft/vatten-värmepump (Mitsubishi Ecodon). Jag har förvisso MELcloud för att kunna titta och göra små ändringar på värmepumpen, som att ändra börvärde på inomhusgivaren och ändra varmvatten-temp etc.Som jag förstår det så tittar tibber på antal kWh per månad och spotpriset som rådde just när de förbrukades. Antalet summerade kWh delas på summerat timspotpris, och sedan blir man debiterad sin månadsförbrukning gånger snittpriset.Jag kan ju ganska enkelt tänka på att sätta igång diskmaskinen med fördröjd start, så att den diskar runt 01.00 eller 02.00 när spotpriset är som lägst, men det blir svårare med varmvatten eftersom värmepumpen har en start/stopp-temperatur.. Där blir det ju vad det blir.Någon som sitter i liknande sits och har provat timprisavtal och vill dela med sig av erfarenheter?https://tibber.com/se/smart-elavtal