Tack för tips om bra ytterväggshuvar, en vindskyddat slät variant får det bli om jag går på kanalfläktslösningen med ordentlig ljuddämpare på vind.
Stugan är på 155m2 och komforten är god med bef friskluftsventiler och spaltventiler i fönster. Då ny vent kommer öka luftomsättningen är jag medveten om att komforten nära friskluftsintag kan påverkas. Då det sitter spaltventiler i nästan alla fönster tror jag dock balansen blir god.
FTX hade varit en bra investering från början men efter utbyggnation i flera steg har vi landat i elraddar och luft/luft-Vpump.
Imkanalen från kök/spis smiter in i murstocken så där är svårt att jobba vidare på smidig lösning.
Svärföräldrarna bor halva året i stugan men på sportlov etc. kan vi vara upp till 15pers. Därför tilltalar ett upplägg där vi kan göra vent från en 5-stegstrafo så att vi kan dra på när vi är fler och ha en balanserad grundvent när det bara är svärföräldrarna där.
Största frågan för mig är nu om jag kan lita på att en bra kanalfläkt med ljuddämpare på isolerad vind är tillräckligt tyst för att inte irritera svärmor
Sätter du en 90 cm ljuddämpare nära första 90-gradaren upp från huset eller eventuella T-kors och en andra ljuddämpare någonstans efter fläkten så kommer det inte låta något alls jämfört med vad såna installationer som din svärmor har format sitt uppfattning kring. Med lägsta flöde låter det nästan inget även utan ljuddämpare. Speciellt om man inte snålat på rördimension. Satsa på 125-stomme och 125-don.
Om du har tankar att det blir dålig luft när alla 15 pers är där, vilket det borde och steg 4 eller 5 krävs på fläkten, då kan man eventuellt börja ångra sig att man inte kört 160-rör och spritt ut lite fler frånluftsdon på strategiska ställen.
Installera frånluftsdon även i köket tycker jag du ska göra. Två don totalt vill du ha i alla fall. Placering, så långt ifrån köksöppningen som möjligt, om köket är helt symetriskt i förhållande till dörröppningen, välj nära diskmaskinen. Naturlig proportion från väggen bara. Se till att överskåpen går öppna om de går hela vägen till tak. Oset som läcker vid spiskåpan upp i taket sätter sig i väggarna med åren, ganska otrevligt. Helt klart bra ställe att avlasta lite flöde från badrummet.
Kan man ha 45-gradare så är dessa tystare än 90-gradare.
Ett bra 125-don kan ge nämnvärt lägre ljudnivå än ett dåligt 125-don.
Det är bara att handla! Satsa på en bra fläkttillverkare för bra funktion, svårdämpade vibrationen borde ju även vara lägre då.
Du behöver inte isolera något på vinden eftersom rören är varmare än omgivande luft. Spillvärmen friskar upp taket.
Hmmmm vad mer tänker jag på.. Vad som är bäst gällande montering, svep + skruvstift i takstol eller liggande rör på takstol med gummimatta under med spikbandsfixering vet jag inte vad som är bäst för att undvika fortplanta vibrationer. Men värt att fundera på utifrån hur det ser ut också kanske.