0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Du behöver ha 2 st. När den ena suger ut luft så blåser den andra in. Sedan vänder det osv, men samma leksaker som vento, lunos e2 m.fl Med 10-15 grader är risken åxå att växlaren hinner frosta på mellan intervallerna om det skulle bli kallt
Varför inte ställa in en billig avfuktare istället ( ca 1200kr), värmen från den stannar i lokalen och du blir av med fukten./Gunnar
...eftersom ingen människa bor i garaget, behövs väl inget större luftbyte....eller?
Jag skulle nog sätta in två stycken fresh 90 (en lågt i ena ändan av garaget, och en högt i andra ändan) och sedan köra avfuktaren.På kontoret kör vi en VL50 på lågfart (ljudlöst) och det har gett märkbart bättre arbetsmiljö, vi är 2-3 personer som jobbar här.Är lite osäker på hur en sådan skulle fungera vid låg rumstemp, huruvida värmeväxlaren skulle frysa ihop eller ej?
I VL o airgreenen fungerar ut o inluft samtidigt i samma apparat och det räcker då med en men med de små luftmängder de arbetar med blir det försumbart till det behov av processventilation du hänvisar till. Dörrvädring och en avfuktare och ev en minimal grundventilation via fläkt i murstocken verkar mer realistiskt.
Självklart ska du ha luftutbyte i garaget. Vänta med avfuktaren och satsa på luftombyte med förvärmd luft. Jag tycker VL50, VL100 eller PAX EOS 100H. Har ingen erfarenhet av någon, men hade känt behov av att veta när det fryser på och inte fryser på i alla de där. Avfuktare har ju nackdelar med bakteriebildning och det kan vara ett helvete att få bort till slut. Känns som en kortsiktig lösning trots hur många avfuktare som går i landet just nu. PAX EOS 100H är ju bra om man har skiljevägg i garaget också så man kan placera flödet där man vill.Sedan här kommer ett stycke hal is: En dålig källa säger att en avfuktare suger åt sig fukt utifrån, typ suger in fukten i väggarna för att sedan få avfukta den när den kommer in och då upplevs insidan som bra. Jag vet inte ärligt talat. Värme verkar vara fuktavstötande. Ventilation gör gott för att få ut emissoner, avgaser fukt, radon och garageaktivitet.Min första vinter körde jag 6-7 grader i garaget med avfuktare. Det var lärorikt. Det blev mögelfest. Luktar sur källare året om sedan dess. Mögelsanering, vattenburenvärme och FTX är försenat med 2 månader för min del. Garaget var felfritt vid inflytt. Jag tror det var mögelsporer i begagnade avfuktaren.Något jag vill lyfta med en kontrollerad ventilation är rätt tryckbalans i garaget. Om du har t ex en eller två enrörs FTX så har du halva tiden övertryck, det vill man ju aldrig ha. Har man två och de hamnar ur synk så får du massa övertryck en stund och sätter lite fukt i väggarna där det läcker.VL50 och VL100 ger ju en ganska vettig luftström för ett öppet utrymme från början, hur luften färdas är ju nästan viktigare än vilken flödeshastighet det är.Överdrivet exempel: Högt flöde i ett hörn av garaget med "kortslutet flöde" gör ju ingen nytta. All luft ska röra sig och vara på kö att få komma ut.
Men som jag saxade från Air Greens manual så säger den ju att det verkar vara balans när den kör 30 sek in och 30 sek ut, tycker det låter konstigt, men vad vet jag..Får fundera hur jag ska göra! Lite i valet och kvalet just nu, men det lutar åt en enkel variant, speciellt eftersom jag har alla grejer liggandes hemma.En Fresh TL98F i ena hörnet, sedan en Fresh Intellivent från badrummet i andra hörnet, det jag får komplettera med isåfall är nån typ av frånluftskåpa på utsidan, resten har jag hemma..Jag återkommer om jag får något svar av tillverkaren angående inomhustemperaturer och frysning!
jag har en vl 50det runda hålet i maskinens in/utlopp....är tudelat inuti.....så det trycks ut och sugs in luft samtidigt...