0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
ett alternativ kan vara Miniventilation från Mitsubishi ElectricKika på www.miniventilation.se
Då du inte använder skorstenen nu, så kanske prova med en fläkt varvtalsreglerad monterad på topp av den, kostar inte så mycket, strypning av draget kan göras med troligtvis befintliga ventiler , sen det med eternittrummor inget att bry sig om så länge man inte bearbetar dom. Eternit i fast form är inte farligt.
Ett tips innan du gör något nu är att du beställer radon puckar och mäter nu i två månader (eldningssäsong) och får siffrorna verifierade, sen ansöker du om radonbidrag, man får upp till 25 000:- på matrialet, sen anger du att all kostnad över 50 000:- ska dras på ROT så du maximerar det hela. Är själv samma sits som dig och fått allting godkänt precis. Så en firma kommer hem till oss om nån vecka och borrar hål och monterar vissa saker, jag gör en del själv så inte kostnaderna skenar.Där emot kommer FTX bara verka i källar planet då vi har markradon men jag en fläkt som flyttar luft mellan vånings planen så hela huset kommer att få frächare luft endå Lycka till!
Satte in ftx i vår kåk från -41 2018. Kosta väl 45 i material om jag minns rätt plus en massa timmar för att göra det själv. Gjorde underverk för luften inomhus. Se till att det dimensioneras vettigt så blir det tyst och bra i sovrummen. // Magnus