Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Höjde minsta framledningstemp. Rätt?  (läst 4295 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3643
  • Karma +3/-0
SV: Höjde minsta framledningstemp. Rätt?
« Svar #15 skrivet: 05 januari 2020, 00:34:38 »
Jag har ju grundflödet i ventilation hela tiden oavsett kompressorns status eller elpatronen.

Är det varmare ute så är det ju inte i kompressorn i närheten av att jobba hela tiden och man släpper ut gratisvärme. Så jag är själv inne på att det vore idé med en arbetstank att lagra energi i än de 82 liter som slingorna rymmer :)

Så att öka minsta framledning och låta kompressor jobba någon gång extra i mildare väder är ju ingen större förlust. Det är väl mer om man skapar sig ett problem med ojämn värme i form av för varma golv på övriga 182 kvadrat för att få skönt på 5 :)

När det är nollgradigt eller minus sÃ¥ har ja  ju per automatik  en högre framledning och bra komfort överallt.

Det är ingen fara med att släppa ut oåtervunnen luft som "värmepumpen själv spiller". Vid de utetemperaturerna där fenomenet uppstår - där lägsta kompressorhastighet ger för hög kapacitet, så är husets värmebehov så lågt att det inte har någon ekonomisk betydelse.

Det finns ingen rumstemperaturgivare till pumpen alls utan det är en värmekrets uppdelat på två golvvärmefördelare som helt matas efter inställd värmekurva efter aktuell utetemp.

Sen är det en termostat i varje rum. Badrummen är små så de har bara en slinga och don. De stora öppna rummen har upp till 4st ställdon/slingor på samma termostat som därmed öppnar och stänger donen lika mycket men varje slinga har olika flöde från fördelaren.

Oj nu har jag varit otydlig. Med rumsgivare har jag även menat termostat, men det heter så som du säger.
Rumsgivaren till värmepumpen behövs inte för att det ska fungera i alla fall. Jag är mer bekymrad över att det inte sitter separata termostater till badrummet. Annars är det vettigt.
Du kan ta bort donen för badrum och manuell handratt där. Då blir det bra. Det går att köra utan dock och ställa på strypningen, men ibland vill man kunna ändra snabbt för att orka finjustera. Då kommer sommargolvvärmen fungera ihop med den höjda lägsta framledningen.
Nackdelen med detta, beror lite på hur slingan ligger. Hos mig så var halva golvet varmt och andra nära helt kallt när jag körde strypt slinga till rätt temperatur.

Skrev några rader kod i min styrenhet och satte en givare med isoleringstejp på badrumsstigarens framledning. 29 grader, hysteres 2 grader. Vidöppen slingstrypning. Cirkulationspumpen har någon golvvärmeanpassad tryckautomatik. I teorin blir detta att vattnet byts ut med högt flöde en kort stund och sedan stannar de, Fast lite mer sinusaktigt.. ungefär. Det blir som konstant framledning trots fördelaren har flytande kondensering. Helt sjukt vad bra det blev, helt jämt och aldrig fel temperatur i badrummet längre. Undra om det är någon som säljer den lösningen för normala människor?

Kan du tänka dig testa handrattmetoden? I ett sånt hus du har är det väl spirallagd slinga där stigare och retur ligger intill varandra. Där bör strypt flöde fungera bra.
Men det kommer bli för varmt på svåra vinterhalvan ändå tyvärr. Men det troligt bättre än om badrumsställdonen är kopplade på annat rums termostat, som jag antar det är gjort.
« Senast ändrad: 05 januari 2020, 00:57:47 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

Utloggad Byggarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 42
  • Karma +0/-0
  • Glad amatör
SV: Höjde minsta framledningstemp. Rätt?
« Svar #16 skrivet: 05 januari 2020, 15:10:37 »
Tror du missuppfattade ang termostat. Som jag skrev sÃ¥ sitter det en i varje rum. 

Stora öppna ytorna har 2-4 slingor och don på en och samma termostat.

Men det är alltid en termostat i varje rum.
2019 Fiskarhedenvilla i Hälsingland. 1 plan. 187m2 boyta. Uppvärming med Nibe F730.  Beräknad förbrukning uppvärmning och vent ca 7400Kwh

Utloggad HBerggren

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Västra Götaland
  • Antal inlägg: 3643
  • Karma +3/-0
SV: Höjde minsta framledningstemp. Rätt?
« Svar #17 skrivet: 05 januari 2020, 15:37:25 »
Tror du missuppfattade ang termostat. Som jag skrev sÃ¥ sitter det en i varje rum. 

Stora öppna ytorna har 2-4 slingor och don på en och samma termostat.

Men det är alltid en termostat i varje rum.
Även badrum?
Att de stora ytorna har termostat och ställdon som hör ihop är bra och som förväntat. Det är inget som behöver göras med det, allt blir som tänkt när de står på rätt temperatur. Så jag la inte mycket fokus på det området i texten.
« Senast ändrad: 05 januari 2020, 15:40:50 av HBerggren »
185 m2 med krypgrund. 32 m2 garage. Radiatorer, golvvärme. Väntar på 410P -01 ska avlida. Dockad med F2025-10 via ERS-56 300. Värmebaronen K2 6 m2 solfångare. Kulvert till garage. 3x shuntgrupper och värmekurvor. Egen styrning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!