0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Då man klarar sig under 4000 kWh i uppvärmning, förbrukning sen 1/1-19 3678kWh på värmepump.
Inte riktigt så bra men ändå en kraftig sänkning: Prognos för Värme och VV år 2019 är 5318kWh mot 5926kWh år 2018Är det vädret eller vår skicklighet DonPablo?
Det måste vara vädret För mig blir det att göra om garaget till vattenburen konvektor, eftersom det nu går på llvp som är 13 år gammal. Tot förbrukning kwh 15625 för hela fastigheten, 3741 för vv och värme, garagevärme 2029 kwh, garagetot 5810 kwh, hhel för hus 4043kwh, så garaget i sig förbr mer nästan lika mycket som hus, men dåliga garagedörrar och klen isolering.
Blir knepigt att tilläggsisolera garaget, Har platt tak, med tjärpapp, taket har i princip inget utstick, så väggarna måste isoleras inåt, och taket likaså, och taket är lägt nog som det är i garaget, endast just över 2m på lägsta stället, och 215 på högsta. Dörrarna är riktigt dåliga, så den ena ska jag bygga igen, och den andra byter jag helt enkelt ut.Tänkte installera vattenburet i garaget, så kan jag styra ner tempen ner mot 10 grader, och kanske spara lite energi, llvp som värmer garaget nu, är en 13 år gammal ivt, som har 10 graders läge, men då isar den bara igen, för det finns inte mycket avfrostningsvärme att hämta vid så låg temp, och 18-19 grader som är lägsta temp, känns onödigt varmt.
Bopakoster, jag kan inte isolera utåt, då jag inte har något utstick på taket, och uppåt går ej, då måste jag riva och göra om, och det känns lite onödigt, la ny tjärpapp för mindre än 8 år. avstånd mellan garagetak och hustak är inte så stort tyvärr.