Hej på er!
Efter att i åratal ha skördat information och tips i forum utan att att göra ett enda inlägg själv så är det nu äntligen dags. Hoppas någon får en snilleblixt denne vill dela med sig av.
Min nuvarande bergvärmepump är en Aquanette 11kw. Den konstruerades och installerades av Komfortbyrån AB eller Södertälje Kyl & Fastighetsteknik AB 1999. Den har varit under min uppsyn sedan 2014. Det är första gången jag bor med en värmepump och hade initialt ingen aning hur den skulle skötas - jag stängde av den i april och startade den igen i september typ - fullständigt förbjudet har jag förstått nu.
(Tappvarmvatten tas från en elberedare i badrummet och acktanken används just bara som en acktank i det här fallet. Pensionärslösning.)
Det funkade bra tills hösten 2018 Efter felsökning så noterades att köldbärarpumpen inte snurrade men efter att jag med handkraft dragit runt pumpen med hjälp av kylfläkten så gick den den säsongen också.
Nu i september i år när jag i vanlig ordning skulle starta den för säsongen så gick den i några sekunder och sen slog den ifrån på högtryck (HP). Efter idogt forumläsande och frågande i omgivningen så har jag gjort följande för att försöka lösa problemet:
-Cirkulerat båda sidorna av värmeväxlaren med citronsyra
-Skrapat ur avlagringar ur de stålomspunna flexslangarna mellan värmpepump-och acktank (se bild)
-Bytt radiatorpumpen (den började ryka)
-Bytt cirkpump värmpepump-acktank (den stannade bara)
-Bytt köldbärarpumpen
-Monterat automatiska avluftare och säkerställt luftfritt system
-Bytt expansionskärl på köldbärarsidan till ett trycksatt och monterat övertrycksventil (behövde sätta tillbaka det gamla kärlet igen då jag spräckte en lödning mot värmeväxlaren när jag bytte köldbärarpump som jag fick tejpa, funkar så länge om det inte trycksätts)
-Monterat filter på båda inloppen till värmeväxlaren (Det satt inga filter alls innan (!), dessa har tömts på avlagringar ett par gånger redan)
-Fyllt på nytt köldmedium i kompressorn då den var tom men visade sig vara tät efter 30 dagars trycktest med annan gas (den är bytt 2013, det satt en 9kw original)
Nu startar kompressorn och allt låter frid och fröjd - i 10 minuter prick innan den slår ifrån på HP, då är kompressorn duktigt varm. Låter man den svalna så går den 10 minuter igen. Och igen.
Med ovan service avklarat skulle man kunna tycka att den 6 år gamla kompressorn glatt skulle jobba på - men icke.
Vad är nästa steg nu?
Ett tips jag fått från en vvs-montör är att plocka isär och skrapa rent de lägre punkterna av systemet vilket då blir in och utlopp från ackumulatortanken som är korkat placerat längst ner. Detta har jag undvikit för de sitter så uselt till arbetsmässigt samt känns svårt att få tätt igen. Plus att det är vinter (nåja) och jag kör på elpatron nu, tömmer jag tanken utan att lyckas få ihop det igen så blir det kallt inne framöver tills jag lyckas lösa det.
Vad skulle du testat härnäst om det var din pump? Någon spontan idé?
Har lagt närmare 30k på köpt konsultation och egeninköpt material, skulle vara så himla surt att få ge upp, skrota den och sätta in en ny. Eller borde jag släppa detta och sätta in en ny varvtalsstyrd? Vid det här laget känner jag att jag kan installera den själv, har tittat på Thermias Calibra3-12kw.
Med följande husfakta, hur skulle du gjort?
-2 bebodda hus på samma tomt i södra stocholms län vid kusten
-Hus 1: 100+100 med uppvärmd bebodd källare, endast radiatorer, elberedare för tappvatten (här står bergvämepumpen)
-Hus 2: 33+33 med uppvärmd bebodd källare, elberedare för tappvatten (luft-luft)
-Borrhål 80 meter (har aldrig bildats is på slangarna så jag förmodar jackpot i flöde där nere)
-Snittförbrukning sedan jag flyttade in 24500 (max 30000 och lägst 18000. Övningskörde lite med inomhustemperatur i början hehe)
25000 har det legat på de senaste 2 åren.
Vore supertacksam om du ville dela med dig av dina tankar
Allt gott
/Patrik