Nyinflyttad i hus med golvvärme både i platta och mellanbjälklag. Har en Nibe 310p från ~2010 med en Mitsubishi FLB50i booster påkopplad. Verkar bra i teorin osv. Har fått till kurvorna hyfsat bra, kör med öppna rumstermostater på ovanvåning och något strypta på bottenplan.
Nu på vinterhalvåret när boostern är igång så knakar det rejält i mellanbjälklaget när den drar igång sin avfrostning. Det är ganska så illa, barn och vuxna vaknar om nätterna så jag har fått sätta boostern på timer så den inte kör alls nattetid. Blir ju tyvärr då elpatronsdrift i FLVPn så tappar väl hälften av besparingen man skulle gjort med boostern igång. Har också undersökt rördragningarna i bjälklaget så gott det går men i stort sett allting är ju inbyggt. Vad jag ser på temperaturerna i FLVPn och boosterns panel så dyker temperaturen på utvattnet från boostern med mer än 10 grader när avfrostningen går igång, inget konstigt med det men det betyder också att den matar ut kallvatten på golvvärmeslingorna under den minuten som avfrostningen går. Finns ingen chans heller att pannan kan ta igen det snabba tappet i temperatur.
Det lutar åt att den enda hållbara lösningen på detta är en knäpptank som kan ta emot temperatursänkningen och smeta ut den innan den når golvvärmeslingorna, men jag har lite funderingar kring detta som jag skulle vilja ha lite hjälp med. Har bifogat en bild med två (grön/blå) alternativ för inkoppling av tanken. Egentligen skulle det väl gå bra med inkoppling enligt grön slinga, men tyvärr så sitter utvattnet riktigt dåligt till så installationen skulle bli rätt stökig. Det hade varit mycket enklare att installera enligt blå slinga men då blir ju tanken urkopplad när inte boostern kör.
Funderar också på storlek på tanken. Skulle det räcka med 40l, skulle den kunna jämna ut temperaturen tillräckligt? Problemet är att det är rätt trångt där FLVP står, förmodligen går det inte in en 100l utan större ingrepp och konstiga rördragningar. 40l skulle vara lättare men fortfarande rätt stökigt.
Eller är det något fundamentalt jag missat? Har sett att boosterns kontroller kan skicka ut en signal när avfrostningen går igång, kan man använda den kanske på något sätt för att t ex stänga matningen från boostern?
Mycket frågor men det är ett problem jag kan tänka mig att lägga en del tid på för att lösa. Jag är nog inte ensam heller om liknande problem och någon måste ju har kommit på något bra