0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Hejsan!Har i dagsläget en Nibe elpanna (EVP 230) som förser huset med värme. Problemet vi har är att det är ganska kallt på övervåningen jämfört med nedervåningen. Det är 1-rörsystem och över- och undervåningen har en egen slinga. Jag har läst lite att man skulle kunna strypa flödet på nedervåningens slinga, och tänkte prova det. Det sitter justeringsventiler på både fram- och returledning för båder över och undervåning (dvs 4 st.) Om jag vill strypa flödet på nedervåningens slinga, justerar jag framledningens eller returledningen? eller båda? Övrig info: Nya termostater på alla element. De på övervåningen är öppna till max, medans nedervåningens är något nedskruvade. Alla element är luftade och inga ventilkägglor på termostaterna sitter fast. Det är tryck i systemet (1 bar) och cirkulationspumpen snurrar och går.
Om det sitter fyra injusteringsventiler kan det vara två ett-rörsslingor både uppe och nere, alltså fyra slingor. Det är vanligt om det är modulhus. Att ha väldigt många radiatorer en och samma ettrörsslinga kan ge problem och det behövs grova rör.