0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.
Sakta ökade retur temperaturen tills att den slog av på 28,8 grader, värmebärare ut låg då på 57,3 grader.
Bra med bilder.På bild nr 201322 sitter en bypass till höger, stäng denna.Ventilerna på ingående till fördelarna ska alltid vara öppna när grejerna går, stängs dessa så slutar det cirkulera helt och värmepumpen stannar med ett larm.På bild 202123 är de stängda, du kanske ska öppna på denna fördelaren (eller går denna till nått utrymme som är kallställt)?Plastrattarna på toppen av fördelarna kan användas för injustering.Man räknar då antal varv från helt inskruvat läge, men det låter lite skumt att det står 6 varv?Prova att halvera värdet dvs 1 varv i protokollet = 1/2 i verkligheten?
Det var väl en varmvattenberedning på slutet innan pumpen stannade? Det blir ofta så när pumpen har värmt huset en längre tid.
201322 är övervåningen och det var den bypassen jag stängde för att få det att fungera. Varför sitter en bypass där, kan den någonsin vara bra för något? Angående larmet så var det övervåningen som jag stängde ventilerna på ingående och retur. Ska inte vattnet fortfarande cirkulera på undervåningen?202123 är garaget som jag stängde för att fokusera på huset. Ska öppna den när vi har värme i huset.Ska testa att halvera värdet på plastrattarna men det blir lustigt när instruktionen är 3 1/4 varv. Ska försöka kontakta företaget som har gjort installationen och be de förklara.
Dessutom ser bypassen ut att vara endast 18 mm.
Det ser jag inte som något problem, det är vanligt att den är klenare. När pumpen värmer huset är det ett bara ett mindre flöde som går genom bypassen (= returflödet från huset minus det interna flödet genom värmepumpen). När pumpen inte värmer huset gör det inget om värmebärarflödet blir mindre. Jag har pluggat bypassen på min pump och det fungerar utmärkt, slipper dessutom en cirkulationspump. Håller med om att 22 mm är lite snålt i synnerhet med tanke på att pumpen står i ett fristående garage. Det bör bli ett antal meter där utöver vad en inomhuspump skulle behöva.
Carl N:Känner jag på retur-fördelarna så är entreplan iskall och övervåningen ganska varm