Det blev till slut en Daikin och modellen XRH30. Sedan några veckor tillbaka installerad. Härligt
Min första värmepump, så jag är ny på detta.
Några initiala amatör-observationer samt en konkret fråga.
Observationer:(1)
Det hade varit himla coolt om man kunde styra luftflödet själv, dvs begränsa svängningarna av luftflödet (lodrätt och vertikalt) mellan olika vinklar. Som det är nu, är det endast full swing ELLER fast vinkel att välja mellan, om jag nu förstått rätt..?
(2)
Samtidigt KAN maskinen uppenbarligen variera swingvinklar, men endast med automatik dvs dess Intelligent Eye drift och komfortflöde - se nedan.
(3).
Intelligent eye är ju bra "tänk"... men, varför, varför måste detta alltid vara kopplad till "Energisparläget" - så himla tokigt. När jag kommer in i rummet/huset går maskinen upp i högvarv (vill snarare det ska vara tvärtom) och sedan sänks temperaturen efter 20 minuter om jag inte rört mig framför sensorn, vilket jag heller inte vill. Energisparläget gör att jag inte vill använda Intelligent Eye funktionen. Kan man "koppla ur" Energisparläget samtidigt som man kopplat in Intelligent Eye funktion? Har jag missat något?
Fråga angående fläkthastighet:- Vad gör "Auto" egentligen? Vad är det som styr/bestämmer varvtalsvariationen? Det står ingenting om detta i manualen vad jag kunde hitta.
I mitt fall varierar fläktvarvtalet hela tiden, upp och ner vilket kan vara irriterande. Under vilken logik styrs fläktvarvtalet under Autodriften? - skulle vara bra att veta.
Tacksam för svar/synpunkter