Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Enermet Elmätare  (läst 5129 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
Enermet Elmätare
« skrivet: 25 februari 2006, 12:33:39 »
Fick precis min beställda Enermet elmätare. Verkar enkelt att ansluta faser och nolla men lite osäkert hur S0 pulsandet fungerar.
Det finns två par av anslutningar 13/15 och 20/21.
I locket finns enkelt kretsschema som antyder att 20/21 är en kopplade till en optisk switch internt. Dvs varje gång mätaren pulsar så sluts 20/21 och annars är de helt öppna.

Är det så att 13/15 ger mer aktiva pulser?
Om jag har rätt vad gäller 20/21 så är det väldigt enkelt att mäta dessa då man kan koplpla dem direkt till tex RTS/CTS och jord på en RS232 (serieport) och ha ett PC-program som räknar togglingar på dessa pinnar.
Är pulserna mer aktiva måste man göre en enkel nivåkonvertering och skydda PC-porten.

NÃ¥gon som vet hur dessa anslutningar fungerar?
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Enermet Elmätare
« Svar #1 skrivet: 25 februari 2006, 15:05:12 »
Det går ej att se decimal tal i nya mätaren, och men jag har ritat av dess symboler och vill bifoga det här för information.

För att testa vad min gamla VVB-El tar kopplar jag in nya mätaren och vill där med se vad den tar förhållande till VV förbrukning och vatten förbrukningen.

Sen monteras den in till VP som blir dess ordinarie plats. Strax efter arbetsbrytaren, senare får jag se om pulsutgången kommer att användas. Den har tariff styrning för mätning men det använder jag ej. det blir då  mätning II alltid :-\



Rickard  det går ej att bifoga bilder i forumet??? huvuddunk

OK bra.. knUp
« Senast ändrad: 25 februari 2006, 16:02:27 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34950
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Enermet Elmätare
« Svar #2 skrivet: 25 februari 2006, 15:31:23 »
Nu borde det gå
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3406
  • Karma +4/-7
SV: Enermet Elmätare
« Svar #3 skrivet: 26 februari 2006, 07:41:10 »
I locket finns enkelt kretsschema som antyder att 20/21 är en kopplade till en optisk switch internt. Dvs varje gång mätaren pulsar så sluts 20/21 och annars är de helt öppna.
Är pulserna mer aktiva måste man göre en enkel nivåkonvertering och skydda PC-porten.
NÃ¥gon som vet hur dessa anslutningar fungerar?
Det är med största sannolikhet en vanlig opto-kopplare där foto-sidan är anslutna till plintarna.  Dvs behandla som en vanlig OC utgÃ¥ng, lägg en positiv spänning pÃ¥ kollektorn och du fÃ¥r ut en positiv puls pÃ¥ emittern.  Sedan fÃ¥r du ev laborera lite med dioder och motstÃ¥nd för att förhindra för stor backspänning, dra ner inaktiv nivÃ¥ mot jord, begränsa strömmen i aktiv nivÃ¥ osv.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Enermet Elmätare
« Svar #4 skrivet: 26 februari 2006, 08:24:25 »
I locket finns enkelt kretsschema som antyder att 20/21 är en kopplade till en optisk switch internt. Dvs varje gång mätaren pulsar så sluts 20/21 och annars är de helt öppna.
Är pulserna mer aktiva måste man göre en enkel nivåkonvertering och skydda PC-porten.
NÃ¥gon som vet hur dessa anslutningar fungerar?
Det är med största sannolikhet en vanlig opto-kopplare där foto-sidan är anslutna till plintarna.  Dvs behandla som en vanlig OC utgÃ¥ng, lägg en positiv spänning pÃ¥ kollektorn och du fÃ¥r ut en positiv puls pÃ¥ emittern.  Sedan fÃ¥r du ev laborera lite med dioder och motstÃ¥nd för att förhindra för stor backspänning, dra ner inaktiv nivÃ¥ mot jord, begränsa strömmen i aktiv nivÃ¥ osv.


Jag fick allt att fungera. Pinnar 20/21 sluter vid puls och är helt brutna annars. Jag kopplade helt enkelt serieportens DTR (+10 V relativt signaljord) til pinne 20 och serieportens CTS (högohmig ingång) till pinne 21. Sen har jag en liten C++-snurra som räknar togglingar.
Fungerar utmärkt än så länge.

Detta skall gälla för en typisk RS232 port på PC:
Short circuit current: 6.8ma
Output impedance: ca 2 kiloohms (non-linear!)
Input impedance: ca 4.3 kiloohms (non-linear!)

och 20/21 skall klara 27 mA enligt http://www.enermet.com/en/metering/factsheets/E420_GB_Fact_Sheet.pdf (inte exakt rätt mätare men värden är antagligen hyfsat lika)

Nu återstår bara att skriva ett vettigt program som medelvärdesbildar förbrukning under 10-15 sekunder för att se effektförbrukning och helst en fin presentationsgraf, etc etc.

Jag återkommer med info då jag har något som fungerar om någon är intresserad att använda detta system. Kräver minimalt med extra hårdvara och basmjukvaran är bara på ett par rader kod.
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad l_exus

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • jasifil.se
SV: Enermet Elmätare
« Svar #5 skrivet: 27 februari 2006, 22:14:57 »
En sällsynt idiotisk ide att ha en symbolsnurra istället för siffror för decimalen. Undrar hur urbota korkade de är på Enermet? Det kan väl inte finnas något enda skäl till att inte ha siffror hela vägen? Fast det är klart, varför göra något enkelt om man kan göra det besvärligt.

Man blir ju lite trött när man måste ha en översättningstabell vid elmätaren för att begripa vad den visar. fiR:
Thermia Villa Classic 75 installerad 2001 feb. Villa byggd 1957 i 1 1/2 plan, 125 kvm boyta, 70 kvm biyta. Borra drygt 100 meter aktivt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!