I locket finns enkelt kretsschema som antyder att 20/21 är en kopplade till en optisk switch internt. Dvs varje gång mätaren pulsar så sluts 20/21 och annars är de helt öppna.
Är pulserna mer aktiva måste man göre en enkel nivåkonvertering och skydda PC-porten.
Någon som vet hur dessa anslutningar fungerar?
Det är med största sannolikhet en vanlig opto-kopplare där foto-sidan är anslutna till plintarna. Dvs behandla som en vanlig OC utgång, lägg en positiv spänning på kollektorn och du får ut en positiv puls på emittern. Sedan får du ev laborera lite med dioder och motstånd för att förhindra för stor backspänning, dra ner inaktiv nivå mot jord, begränsa strömmen i aktiv nivå osv.
Jag fick allt att fungera. Pinnar 20/21 sluter vid puls och är helt brutna annars. Jag kopplade helt enkelt serieportens DTR (+10 V relativt signaljord) til pinne 20 och serieportens CTS (högohmig ingång) till pinne 21. Sen har jag en liten C++-snurra som räknar togglingar.
Fungerar utmärkt än så länge.
Detta skall gälla för en typisk RS232 port på PC:
Short circuit current: 6.8ma
Output impedance: ca 2 kiloohms (non-linear!)
Input impedance: ca 4.3 kiloohms (non-linear!)
och 20/21 skall klara 27 mA enligt
http://www.enermet.com/en/metering/factsheets/E420_GB_Fact_Sheet.pdf (inte exakt rätt mätare men värden är antagligen hyfsat lika)
Nu återstår bara att skriva ett vettigt program som medelvärdesbildar förbrukning under 10-15 sekunder för att se effektförbrukning och helst en fin presentationsgraf, etc etc.
Jag återkommer med info då jag har något som fungerar om någon är intresserad att använda detta system. Kräver minimalt med extra hårdvara och basmjukvaran är bara på ett par rader kod.