0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Skrev fel ser jag Det är en 200l varmvattenberedare! Nibes som passar enkelt med 1145:an.Tanken är att vpn är huvudvärmare. Men pannan finns och tydligen ska den finnas kvar efter bvp installation. (Jag skulle kastat ut den om jag bestämde). Gissar att det aldrig kommer att eldas i pannan förutom vid strömavbrott eller vid -40 ute. Men det får inte vara något system med kranar att öppna eller stänga utan ”vill” man elda tänder man en brasa och då behöver ju inte bvp gå om inget behov finns.Men pannan behöver/skall inte heller hållas varm av bvp.
Tanken heter nibe vpb 200. Inga konstigheter med den.Finns också en som heter vpbs som har solslinga, men den är för hög.Anläggningen idag är från 1960 talet, med vissa modifikationer. Grova, halvrostiga rör, avstängningar som är totalt fast, manuell shunt, avkapade gamla rör, fastsvätsade ändar...Blir knappast gratis om man gör om allt och fortfarande är då pannan från 1964....
(Vi tar en målafanpåväggentankegång)- Den största nyttan med vedpannan är vid strömavbrott, hur många de sista åren?- Hur gamla är användarna?- Kan de göra omställningen utan hjälp
Det går utan ventiler, då ska det sitta ut mot huset 2 st backventiler, en på röret som kommer från VP och en på röret från panna/tank samt att måste vara en pump ut i befintlig anläggning, givarna sätt på röret som går i huset när VP går så sköter den tempen och eldas det så stryper och stannar VP för att det är för varmt ut
Kan man då helt kallt klippa vv i pannan? Eller måste den vara ibruk om man eldar? Brukar det vara en vv slinga i pannor som värms?
Lämna bort varmvattnet från vedpannan (kapa rören), blir det strömavbrott nångång så finns det ju vatten i tanken för nästan två dygn i det fall att de får kallvatten utifrånHar de egen brunn så blir de ju utan vatten ändå...