0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Mitt första inlägg så frågan kan framstå som alltför självklar.Står i valet och kvalet att byta ut min lilla bergvärmepump från 1990 och då kan Daikin Altherma 3 deo ev. vara tänkbar.Den ser ut att ha rotationspump men jag kan inte se "frekvensstyrd", "varvtals...", eller "invert...." i beskrivningen av pumpens fördelar.Hur smart är den ?
Hur smart jag vill ha den, inte så smart att den tar över och begränsar för mycket med tanke på borrhålets ynka 52 meter.Min gamla kolvpumpskompressor på 4,4kW(tillförd 420-380V 50hz 2 hp) har aldrig behövt stöd av elpatron och borrhålet har inte fryst till is (vad jag vet) .En vp-säljare säger att deras minsta (2-8kW?) frekvensstyrda vp blir en onödigt dyr elpanna.Jag tror inte på det utan att det är energimängden som upp tas ur hålet som avgör om det blir permafrost.Dvs inte effekten som mest påverkar gångtiderna med antalet starter.Är inne på att testa en vinter innan jag tar ställning till kompletterande bergborrning.Vet inte hur länge det har varit så här men just nu ligger kompressorströmmen på 4A med 4,2 på 1 fas.Helt galet, ungefär det dubbla men elmätaren visar ingen påtagligt ökad förbruknig .Har Daikin nån kompetent/komplett åf som aktivt vill sälja bergvärmepump och inte bara luft-vp i Sundsvall ?