0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Någon har sagt att det beror på att jag har en DS9097E och inte en DS9097U. Fast det lustiga är ju att om man använder TMEX apit direkt så ska det fungera. Synd att "rikard" levererar med DS9097E, jag vill helst slipap TMEX.
Hej Turbosmurf, jag försöker också kommaq underfund med dessa interface så man slipper TMEX som ju ligger uppåt 200 kbyte.Jag hoppas du kan informera om hur det går för dig.Jag försöker att få till så att jag bara behöver använda MSCOMM d.v.s i princip skriva till COM-porten.Mitt nuvarande problem är att jag inte vet om man tríxar med någon av signal-snörena för att styra 1-wire bussen eller ej.Det verkar svårt att hitta dokumentation om hur protokollet i PC-porten ser ut, har sökt på nätet men hittar inget.Blir nog tvungen att koppla upp oscilloskopet.Om jag kommer på nått så berättar jag.MVHMesser
Jag har laddat ner och provat OneWireAPI.NET, men får inte ut temperaturer:Någon har sagt att det beror på att jag har en DS9097E och inte en DS9097U. Fast det lustiga är ju att om man använder TMEX apit direkt så ska det fungera. Synd att "rikard" levererar med DS9097E, jag vill helst slipap TMEX.
Ok, Herr messer och Herrbrun...Eftersom jag inte ens orkar sänka mig ner på TMEX nivå känns RS232 kommandopiller rätt långt i från min ambitions- och kunskapsnivå. Nä, jag är en vanlig mjukvarutomte som inte kan/orkar gå djupare än till "Ge mig temperaturen" funktionen Jag är mer sugen på att få till ett "bättre"... iaf ett eget GUI till mätningarna. Lämpömittari är ju ok, men kul att knåpa ihop något eget...Nåväl, jag har iaf beställt en ny adapter och hoppas den kommer inom någon vecka eller så. Återkommer med resultat...
Citat från: TurboSmurf skrivet 27 februari 2006, 08:01:55Ok, Herr messer och Herrbrun...Eftersom jag inte ens orkar sänka mig ner på TMEX nivå känns RS232 kommandopiller rätt långt i från min ambitions- och kunskapsnivå. Nä, jag är en vanlig mjukvarutomte som inte kan/orkar gå djupare än till "Ge mig temperaturen" funktionen Jag är mer sugen på att få till ett "bättre"... iaf ett eget GUI till mätningarna. Lämpömittari är ju ok, men kul att knåpa ihop något eget...Nåväl, jag har iaf beställt en ny adapter och hoppas den kommer inom någon vecka eller så. Återkommer med resultat...Ett annat alternativ är ju att bara parsa de givar-logfiler som Lämpömittari genererar. I mina sparas värdena var 3'e minut. Vet inte om man kan ändra detta. Då slipper du hela porthanteringen och programmet behöver bara läsa in en uppsättning textfiler periodiskt. Snyggt va?
Jag har köpt mätare och givare från "Rickard". Har ingen vana av elektroknik så att fixa ihop en själv är dömt att misslyckas tyvärr.Här är lite källkod... har dock provat med tusen varianter. Här är den kod jag stannat med.Tror dock annat är lurt då jag provat med SDK testprogram och de gett samma fel // Get Serial Adapter (DS9097) if (serialAdapter != null) { serialAdapter.endExclusive(); serialAdapter.freePort(); serialAdapter = null; } serialAdapter = OneWireAccessProvider.getAdapter(Properties.Settings.Default.AdapterName, Properties.Settings.Default.AdapterPort); try { serialAdapter.beginExclusive(true); // Get Devices... Logger.Log("Söker givare..."); OneWireContainer owContainer; serialAdapter.setSpeed(DSPortAdapter.SPEED_REGULAR); serialAdapter.setSearchAllDevices(); // target 0x10 family devices (//adapter.targetAllFamilies() serialAdapter.targetFamily(0x10); owContainer = serialAdapter.getFirstDeviceContainer(); while (owContainer != null) { currentDevices.Add(new OneWireHolder(-1, owContainer)); owContainer = serialAdapter.getNextDeviceContainer(); } } finally { serialAdapter.endExclusive(); serialAdapter.freePort(); }
Visst kan man det! Men skall man sedan koppla på anda 1-wire komponenter så duger det inte längre.Såsom energiloggning, vind, regnmätare samt åskvarnare...Jag har testat nog alla dessa program både på linux och windows men är inte riktigt nöjd./patrikCitat från: HerrBrun skrivet 27 februari 2006, 08:56:01Citat från: TurboSmurf skrivet 27 februari 2006, 08:01:55Ok, Herr messer och Herrbrun...Eftersom jag inte ens orkar sänka mig ner på TMEX nivå känns RS232 kommandopiller rätt långt i från min ambitions- och kunskapsnivå. Nä, jag är en vanlig mjukvarutomte som inte kan/orkar gå djupare än till "Ge mig temperaturen" funktionen Jag är mer sugen på att få till ett "bättre"... iaf ett eget GUI till mätningarna. Lämpömittari är ju ok, men kul att knåpa ihop något eget...Nåväl, jag har iaf beställt en ny adapter och hoppas den kommer inom någon vecka eller så. Återkommer med resultat...Ett annat alternativ är ju att bara parsa de givar-logfiler som Lämpömittari genererar. I mina sparas värdena var 3'e minut. Vet inte om man kan ändra detta. Då slipper du hela porthanteringen och programmet behöver bara läsa in en uppsättning textfiler periodiskt. Snyggt va?