Menu ≡
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
►
Medlemmar
◄
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Startsida
Forum
NYA
OLÄSTA
ALLA
Webshop
Köpa värmepump?
Sök
Medlemmar
Visa medlemslistan
Sök efter medlemmar
Logga-in
Vanliga frågor
Registrera
Hjälp
Kontakt
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Hälsa
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå ned
Författare
Ämne: Hälsa (läst 1344 gånger)
0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
Antal inlägg: 7721
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
Hälsa
«
skrivet:
15 juli 2019, 11:18:58 »
Citera
En lite intressant artikel om varför vi bör röra oss lite.
https://fof.se/tidning/2019/7/artikel/spring-for-livet-darfor-maste-du-rora-dig
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35470
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
SV: Hälsa
«
Svar #1 skrivet:
16 juli 2019, 08:24:22 »
Citera
Mmm, en timmes TV-tittande förkortar livet med 20 minuter... men förgyller det liv man har med 1 timme.
En timmes promenad (om man inte gillar det) förkortar meningen med livet i en timme, men förlänger själva livet med 20 minuter...
Idealet är självklart om man gillar att promenera, och inte räds för att dö av alzimers, cancer eller nåt annat dödligt.
På vissa sätt är nog en lite tidigare död kanske att föredra, sagt av mig som sett mina släktingar tyna bort på många olika sätt. De som dött knall och fall har nog inte haft det värst på ålderns höst, och jag upplever det inte som att de missat så väldigt mycket heller.
Nu skall jag ut och promenera!
Är för övrigt hos Bertil i Jämtland, är du i faggorna Kocken?
Jag vill även påminna om att för bara två generationer sedan fick man käpp i 40-årspresent, och många var riktigt slitna redan då. Få blev så gamla som vi blir idag, men de gick nog de allra flesta betydligt mer än 10 000 steg/dag.
Tror inte att det här med livslängd är så enkelt som vissa forskare vill få det att se ut som.
«
Senast ändrad: 16 juli 2019, 08:27:11 av Rickard
»
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Roland
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 9819
Karma +19/-4
Roland
«
Svar #2 skrivet:
16 juli 2019, 08:41:11 »
Citera
Jag träffade en gång en amerikan som berättade att hans pappa hade sagt att han ville dö vid 95 års ålder "shot by a jealous husband". Nu skjuts det betydligt mer därborta än här men den bakomliggande principen är inte så tokig ändå.
Sen undrar jag om inte käppen mer var en 50-årspresent. Fast hade man haft ett mycket tungt arbete kanske höfter och knän började ge upp redan vid 40.
Loggat
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #3 skrivet:
16 juli 2019, 09:06:00 »
Citera
Rickard, jag är inte ute efter att "frälsa" någon men jag vill ge en tankeställare till folk. För det är med folk som med bilar, det är enklare att serva och underhålla än att göra en totalrenovering senare.
För övrigt ska jag snart lämna min lilla by och åka in till staden för att hjälpa
min dotter
några av mina barnbarn att skruva ihop lite IKEA möbler. I går ägnade jag nästan 4 timmar för att få ihop en IKEAsäng (med lite inbyggda lådor), varav halva tiden ägnades åt att läsa och försöka förstå den något kryptiska monteringsanvisningen.
Loggat
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.
Smurfen.
Har på nått sätt blivit
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 19213
Karma +15/-14
Smurfen.
«
Svar #4 skrivet:
16 juli 2019, 09:24:27 »
Citera
Tror det stämmer att man måste röra på sig försöker hålla i gång lite grann i alla fall och framförallt sen jag byte jobb till mera stillasittande och med ökande ålder känner jag att det behövs. Det märks på kollegorna som inte tänkt lika vissa blir ju helt slut bara dom gått upp för en lite längre trapp till exempel nått jag fixar utan problem utan att vara topptränad på nått sätt. Sen om träningen leder till längre liv det har jag ingen koll på och vet inte om jag riktigt bryr mig heller för det beror på hur det långa livet ser ut men mår man bättre nu bör det leda till att man mår bättre senare i livet också.
Loggat
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.
svenske kocken
Guldmedlem
Dignitär inom värmepump
Karma +12/-7
Kön:
Jag älskar värme!
svenske kocken
«
Svar #5 skrivet:
16 juli 2019, 14:46:59 »
Citera
Som sagt, det är knappast längre liv som är poängen utan bättre kvalitet på vardagen. Som att man orkar gå några km för att komma till fiskebäcken eller kan vara med och dra fram älgen som man skjutit mm mm
Loggat
perra83
Dignitär inom värmepump
Antal inlägg: 1447
Karma +0/-0
Kön:
perra83
«
Svar #6 skrivet:
16 juli 2019, 15:59:07 »
Citera
Klart att vi ska röra på oss! Den som säger något annat ljuger.
Jag ser hur mycket skärmtid jag har framför mobilen varje dag. Skulle jag lägga lika mycket tid på träning under en vecka som jag sitter med mobilen EN dag så hade jag haft toppkondition. Det jävligaste är att det är ingen omöjlighet.
Promenaderna med mopsarna ger ju inget.
Att jogga 5-7km klarar de flesta av efter någon vecka/månads träning.
Helt stört vad lat man kan va egentligen.
Loggat
*Götenehus -84 155m² 1,5 plan *Cronspisen 3m³ ved/år uppskattat *LLVP Panasonic HZ9RKE-5 -17 *Acetec PD-250 -14 *Östberg Heru 100 S EC -21 *Nya fönster -21/-22/-23 U-värde 0,8/0,9 *Nibe S1255 6kW -23
Tot förb
2022 8389 kWh 7404 kWh utan elbilsladdning
2021 9659 kWh FTX oktober
2020 9805 kWh
2019 10779 kWh
2018 12019 kWh
2017 13356 kWh Luftvärmepump juni
2016 14151 kWh Elektrisk golvvärme i badrum mars
2015 13292 kWh Monterat rumsgivare till 410P
2014 12627 kWh Acetec 250 installerad november
2013 12857 kWh
2012 13415 kWh Köpte huset i maj
2011 12990 kWh
2010 18348 kWh
Rickard
Rickard
Administratör
Dignitär inom värmepump
Stad/land: Piteå
Antal inlägg: 35470
Karma +56/-45
Kön:
Ägare av forumet
Rickard
«
Svar #7 skrivet:
18 juli 2019, 08:27:16 »
Citera
Dagens promenad avklarad!
Lite regn i Jämtland, men inte mer än att det blev ett par km.
Tredje dagen på raken som jag är ute medan de andra sover.
Rapporten hemifrån säger strålande sol och uppemot 20 grader.
Här är det 13, mulet och regn.
Perfekt dag att åka hem.
Som vissa av er vet så sponsrar jag (energibutiken.se) Skidskyttarna Hanna Öberg, Anna Magnusson och Elvira öberg.
Igår var vi och åt på "termosen" i Östersund, och döm om min förvåning då Anna Magnusson (vi kommer från samma by) står och väntar på hissen upp till resturangen!.
Där uppe stötte vi även på Emma Nilsson, Peppe Femling, Stina Nilsson med fler. (Tog mat från buffen samtidigt med oss)
Kul!
Tack Bertil för några semesterdagar med fint väder, och sevärda guidningar i dina krokar.
Att få träffa på några av Världens bästa skidskyttar och längdskidåkare blev en extra krydda för mig personligen.
«
Senast ändrad: 18 juli 2019, 08:29:19 av Rickard
»
Loggat
Webbshop för energisparare:
www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst
:
https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning:
https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum:
www.poolforum.se
och:
www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236
Svara
Skicka ämnet
Skriv ut
Sidor: [
1
]
Gå upp
Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
»
VärmepumpsForum Allmänt
»
Allmänt forum
(Moderator:
Bertil
) »
Ämne:
Hälsa
Annonser
Right Block
Online just nu!
gäster: 1043
dolda: 0
användare: 3
Användare online
:
DonPablo
tomasciba
Leisti
Cookies hjälper oss att ge dig en bättre upplevelse av vår webbsida. Genom att använda vår webbplats godkänner du även användningen av cookies.
OK
Mer info