Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Termostat Tesy VV-beredare  (läst 1836 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
Termostat Tesy VV-beredare
« skrivet: 23 juni 2019, 09:25:10 »
Har haft en Tesy 80 liter VV-beredare i dtygt ett år nu, på landet där jag bortsett från semestern inte använder den så mycket.

Fungerar bra, MEN - jag har alltid undrat över dess termostatfunktion?

När jag drar igång den efter att den kallnat (om jag åker ifrån landet under längre tid, stänger jag av den), tar det flera timmar innan den blir varm?

När värmaren är igång blir ju lampan "röd/orange" och man hör att den "susar". Men den är röd bara i ca 1 minut, därefter "klickar den till" och bnlir blå. Stannar blå (av) i kanske 5-10 minuter och blir sedan röd (på) igen i ca 1 minut. Detta oavsett om termostatvredet är inställt på lite-mellan-eller max.

Ska den verkligen värma så "försiktigt"? Den funkar ju och ger varmvatten och dess "topptemperatur" begränsas som den ska av termostatvredet. Men varför slår den av/på såhär?

Problemet har funnits från installationen. Den töms till vintern och står dessutom frostfritt inomhus.

NÃ¥gon som har erfarenhet av dessa Tesy VV-beredare?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29438
  • Karma +19/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Termostat Tesy VV-beredare
« Svar #1 skrivet: 23 juni 2019, 12:33:30 »
Hej!
Enligt manualen ska den värmas upp från 10 till 65 på 153 min eller 2,5 h, räknar jag baklänges blir det 2 kW elpatron.
Men den har nån form av termisk regleringsanordning för värmaren, min gissning är att den är lite halvdålig?
Om den värmer 1 min av typ 5-6 minuter så borde det ta 12-15 h innan den blir varm?

Du har väl inte råkat koppla på spänning då den är tom, det brukar såna grejer inte gilla?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!