Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NovisfrÃ¥gor  (läst 1625 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
Novisfrågor
« skrivet: 20 februari 2006, 09:02:04 »
Hej. Är helt ny här. Hittade denna guldgruva igår då jag på allvar börjat oroa mig för att jag felanvänder vår bergvärmepump å de grövsta.

Jag har nu beställt Rickards suveräna loggningskit + en elmätare och hoppas snart få koll på varför vår anläggning är så dyr i drift.

Jag har en IVT Greenline Compact 5 med styrdator CL300 och utdata är i stort sett noll från den (dvs det finns ingen display), och justeringsmöjligheterna är få. Men vid en närmare titt på styrdatorn ser jag både en ethernet-port och en serieport!
Är det någon här som vet detaljer kring dessa interface? Kan jag komma åt driftdata som TS-tid, börvärden, etc etc via dessa portar och i så fall hur? Telnet eller vanligt serieportskommunikation. Annat program?
Vart tar ethernetkabeln vägen som försvinner in i pumpens innanmäte? Har serviceteknikern ett service interface någonstans?

Någon som vet mer detaljer kring styrdatorer? Vem tillverkar dem och finns separata datablad att få tag på?

Jag misstänker starkt att det största problemet med vår anläggning är att radiatorerna är för få och små. De byttes aldrig vid övergång från oljepanna och vi har kört pumpen på högsta kurvan för att få rätt värme i huset. Dessutom har tillskottet gått in eredan efter 60 minuter och med 6 personer i hushållet som duschar dagligen blir det mycket TS. Tyvärr kan jag bara ställa TS på max 120 minuter.
Trolig åtgärdsplan är:
* Byta ut några radiatorer mot större.
* Försöka reglera bort TS (med hjälp av tillgång till styrdatorn CL300)
* Finjustera hysteres och annat efter att ha studerat loggarna som snart skall börja produceras.

Har ni någon input kring CL300 så mottages den tacksamt.
Peter
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!