Det har hänt ibland att bilelektronik blir konstig och inte kommer igång ordentligt om det har blivit kraftiga transienter när man lade på batterikabelskon efter att ha haft bilen strömlös (t ex om man fumlar med kabelskon så det blir omväxlande kontakt och avbrott flera gånger under en halv sekund). Det brukar gå till sig om man lyfter av kabelskon igen, väntar några minuter och sedan lägger på den bestämt och distinkt utan onödigt gnistrande.
Vissa bilar kräver att man vidtar särskilda åtgärder innan man gör dem strömlösa, för att allt ska komma igång på rätt sätt när bilen blir spänningssatt igen. Det brukar i så fall stå i bilens instruktionsbok eller verkstadshandbok.
Ett exempel som gäller många Citroën och Peugeot från 00-talet:
Öppna motorhuven, stäng av allt elektriskt, stäng alla dörrar, taklucka och elhissförsedda fönster, lås bilen. Vänta tre minuter (enligt instruktionsboken, i praktiken räcker det med 90 sekunder). Lyft sedan av batterikabelskon.
Se till att bilen står i samma läge (låst, stängda dörrar osv) då batterikabelskon sedan läggs på igen.
På min Ford Focus måste man nollställa klämskydden för elfönsterhissarna sedan bilen har varit strömlös, detta genom att köra ner varje elhiss till ändläge och hålla kvar knappen några sekunder till innan man kör upp rutan igen.
På trådstartarens Ford: Är larmet fabriksmonterat eller installerat i efterhand?