Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: Mercedes Slk200 -97 krånglar.  (läst 647 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1463
  • Kön: Man
  • Skåne, Sjöbo
Mercedes Slk200 -97 krånglar.
« skrivet: 26 april 2019, 18:26:09 »
Har den lilla cabben med 2l motor till att köra under sommaren. Max 100 mil per år.
För några dagar sen var det dax igen. Sonen tagit en tripp.

Något har hänt under tiden den varit avställd.

När man accelererar  börjar den vibrera från motorn?
Vid ca 1200 varv börjar det. Skakar nästan vid 2000 varv.
Sen försvinner det! Samma på ettan 2.3an. Värst känns detv på 2an!

Ju kraftigare man accelererar desto mer  "skakar" den.
Är man MYCKET lätt på gasen, känns det inte så mycket.

Tips?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad boek

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Västmanland
  • Antal inlägg: 419
  • Kön: Man
  • Klimatrealist
SV: Mercedes Slk200 -97 krånglar.
« Svar #1 skrivet: 26 april 2019, 21:26:31 »
Byt tändstift. Har själv råkat ut för samma sak med en bil som stått still under vinterhalvåret, dock inte merca.
Enplanshus i mälardalen, byggt -65 100kvm + källare 100kvm. 2007-07-10 kompletterat med elektrisk VVB 80 liter. Sparar därmed mer än 50% av elförbrukningen för tappvarmvatten jämfört med elpatronerna i den gamla pannan från -65. Egentillverkad termostatstyrd luftsolfångare på 5,0 kvm till gillestugan och källaren. Fläkten till denna är varvtalsstyrd med PWM-teknik. 2014-12-23 installerat Mitsu Q Heat SE 665 på bostadsplanet. Ersatte Sanyo som lagt av. 2008-06-25 installerat LLVP i gillestugan Panasonic NE9GKE.

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 196
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mercedes Slk200 -97 krånglar.
« Svar #2 skrivet: 26 april 2019, 23:54:19 »
Fyll också på en bensintillsats för rengöring/smörjning insprutningsventiler m. m.
när den har stått så länge. Till ex. Red Line SI-1,
gärna lite kraftigare blandning än vad som står på flaskan, som ju avser kontinuerlig användning.

https://catalog.meca.se/Catalog.aspx?CategoryID=5321&CategoryType_ID=12

Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.

Första 12 mån med bergvärme: Total el 9502 kWh varav  hushållsel 3106 kWh
(12 mån året före) VP 6396 kWh (1132 kWh lägre än offerten från Nibe)

VP Nibe F1255-12       2018             6026 kWh (exkl. Hh-el 3106 kWh)
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/år
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 31500 – 35500 kWh/år inkl. hushållsel. (60 - 62° C max temp) (Hh-el då ca 6000 kWh/år)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/år

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1463
  • Kön: Man
  • Skåne, Sjöbo
SV: Mercedes Slk200 -97 krånglar.
« Svar #3 skrivet: 27 april 2019, 07:29:17 »
Fyll också på en bensintillsats för rengöring/smörjning insprutningsventiler m. m.
när den har stått så länge. Till ex. Red Line SI-1,
gärna lite kraftigare blandning än vad som står på flaskan, som ju avser kontinuerlig användning.

https://catalog.meca.se/Catalog.aspx?CategoryID=5321&CategoryType_ID=12

Vilken av dessa rekommenderar du?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 196
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mercedes Slk200 -97 krånglar.
« Svar #4 skrivet: 27 april 2019, 23:25:41 »
Kan inte direkt rekommendera nåt spec. märke. Själv har jag använd olika,
beroende på vad som fanns på de företag jag har arbetat. Det var ju enklast så.
Är också lite allmänt skeptiskt till alla möjliga ”undermedel” men väljer man
kända märken som Red Line eller STP, tror jag att dom också är lite rädda om
sina märkesnamn och inte säljer för dåliga saker. dontknow
Det är också lite svårt att känna nån förbättring direkt, man måste ju köra
med medlet ett tag.
Tycker det märks tydligast när man har kört slut på den tankningen och sen
tankar ren bensin igen. Då märker man ganska snart en försämring igen.
Det visar ju att tillsatsen ändå har en viss effekt.
Det finns ju hur många olika som helst.

https://www.mekonomen.se/bil/sok/SearchProduct?SearchQueryText=bensintillsats
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.

Första 12 mån med bergvärme: Total el 9502 kWh varav  hushållsel 3106 kWh
(12 mån året före) VP 6396 kWh (1132 kWh lägre än offerten från Nibe)

VP Nibe F1255-12       2018             6026 kWh (exkl. Hh-el 3106 kWh)
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/år
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 31500 – 35500 kWh/år inkl. hushållsel. (60 - 62° C max temp) (Hh-el då ca 6000 kWh/år)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/år

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 1936
SV: Mercedes Slk200 -97 krånglar.
« Svar #5 skrivet: 29 april 2019, 15:11:03 »
Minst lika effektivt som såna där humbugmedel är att blanda ut bensinen med 20-30 % E85.

På en bil som bara har använts som sommarbil och många gånger har övervintrat med gammal bensin i tanken, så är det vanligt att det bildas diverse hartser med tiden. Risken är större om tanken är av järnplåt än om den är av plast.
Och etanol löser de där hartserna bra, det brukar ta några veckor eller någon månad (kortare tid ju varmare väder). Om det finns extremt mycket avlagringar som börjar lossna, så finns det risk att de sätter igen bränslefiltret, så det är bra att förbereda sig genom att köpa ett nytt filter i förväg och ha med verktyg för filterbyte vid körning.
För att få en förvarning om att filtret håller på att bli igensatt, kan man koppla in en amperemeter provisoriskt för att mäta bränslepumpens strömförbrukning. Om den ökar markant, så bör man byta filter samma dag för att inte riskera att bli stående.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 196
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mercedes Slk200 -97 krånglar.
« Svar #6 skrivet: 01 maj 2019, 19:28:09 »
Nu drar du ju det till ytterligheter. Vad du fyller i din egen gammal bil, får du ju
ta ansvar för själv.
Jag skulle inte rekommendera en så kraftig blandning till andra, även om det löser
upp fortare.
Bil Sweden AB / Bilindustriföreningen skickade ut information när E 85 var ganska
ny och hänvisade till  (SFS 2001:1080) att det är förbjuden enl. lag att använda
etanolbränslet i konventionella bensinmotorbilar.
Detta var naturligtvis för att tillverkare och importörer ville friskriva sig mot
eventuella fel och krav på avgasreningsgarantier, när bilarna var nya/inom garantitiden.

Bland annat skriver dom:
”Citat: E85-bränslet löser upp eller bryter ner material som finns i bränslesystemet
hos konventionella bensindrivna bilar. Här avses exempelvis aluminium,
bly-tennlegerad stålplåt som är vanlig i bensintankar, gummi, polyuretan,
korkpackningar och vissa plaster.
I kontakt med etanol löses de upp i bränslet vilket leder till motorstörningar,
skador, läckage/brandrisk och behov av utbyte / reparationer. ”
----------------------------
Hur stora riskerna är, är ju svårt att veta ?? .,;-

Att bedöma  bränslefiltret täthet genom att mäta bränslepumpens strömförbrukning
tycker jag låter tvivelaktig, då ska man nog göra en hel del tester innan också,
för att kunna tolka rätt. Mercedes anger för 111-motorn en strömförbrukning på
mellan 5 – 9 A, vilket ändå är ett ganska stort spann.

”Humbugmedelen” säljs ju även av auktoriserade verkstäder, så även om de inte
är lika effektiva, så förleder man ju inte någon att ta risker, som dom annars kanske inte hade gjort,
när man inte vet vika kunskaper dom har eller vart dom har tummen nånstans.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.

Första 12 mån med bergvärme: Total el 9502 kWh varav  hushållsel 3106 kWh
(12 mån året före) VP 6396 kWh (1132 kWh lägre än offerten från Nibe)

VP Nibe F1255-12       2018             6026 kWh (exkl. Hh-el 3106 kWh)
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/år
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 31500 – 35500 kWh/år inkl. hushållsel. (60 - 62° C max temp) (Hh-el då ca 6000 kWh/år)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/år

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 1936
SV: Mercedes Slk200 -97 krånglar.
« Svar #7 skrivet: 02 maj 2019, 11:41:52 »
Det är lönlöst att göra en enstaka mätning av bränslepumpens strömförbrukning vid ett enda tillfälle för att bedöma om filtret börjar bli igensatt. Men om man gör någonting som innebär att hartsavlagringar kan börja röra på sig i bilens bränslesystem, och därmed ökar risken för en filterigensättning inom närmaste framtiden, så kopplar man lämpligen samtidigt in en amperemeter och har någon vecka på sig att skaffa erfarenheter om normalt strömvärde innan man kan befara en igensättning.

Kom ihåg att bensinbilar i exakt samma utförande beträffande bränslesystem som den svenska bilbranschen avråder från blandtankning med E85 av, även säljs i Brasilien där all bensin innehåller 22 % etanol.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Hasberg

  • Försöker att komma till forumets gradering:
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nordanstig
  • Antal inlägg: 196
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mercedes Slk200 -97 krånglar.
« Svar #8 skrivet: 02 maj 2019, 19:32:57 »

Kom ihåg att bensinbilar i exakt samma utförande beträffande bränslesystem som den svenska bilbranschen avråder från blandtankning med E85 av, även säljs i Brasilien där all bensin innehåller 22 % etanol.

Och hur vet du att bilarna som går till Brasilien har exakt samma utförande ??

Det är sällan bilarna är helt lika till olika länder, dom anpassas till olika länders
bestämmelser, klimatförhållanden och kundernas önskemål.
Även om bilarna ser lika ut på bild, kan det ju skilja en hel del under skalet.
I detta exempel är det 8 olika bränsletankar till en SLK. Hur vet du att det förutom
olika volymer inte också har olika legeringar/ytbehandlingar av plåten ?? och det
kan ju också vara olika kvaliteter på bränsleslangarna och packningar.??
Skillnaderna är många gånger inte direkt synliga.
Bergvärmepump Nibe F1255 - 12 fr 26.10.2017, Borrhål enl. offert: 170 m .
Elementhus "Växavillan" byggd -72/73, 149 m2, enplan utan källare.
Isolering 120 mm, fönster 2 glas, högtemp. enrörssystem m. m. i original skick
Tidigare panna Euronom A25FR -72, = 45 år utan problem med olja, elpatroner o pellets.

Första 12 mån med bergvärme: Total el 9502 kWh varav  hushållsel 3106 kWh
(12 mån året före) VP 6396 kWh (1132 kWh lägre än offerten från Nibe)

VP Nibe F1255-12       2018             6026 kWh (exkl. Hh-el 3106 kWh)
Pellets, Katla o Iwabo  2001 – 2017 Genomsn. -12 t.o.m -16: ca 6851 kg/8,2 pall/år
Olja igen                      1997 -  2001
Elpatroner i panna       1982 – 1996:  ca 31500 – 35500 kWh/år inkl. hushållsel. (60 - 62° C max temp) (Hh-el då ca 6000 kWh/år)
Oljeeldning                   1973 – 1982:  ca 3300 – 3500 l/år

Utloggad DonPablo

  • Absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Boden
  • Antal inlägg: 912
  • Kön: Man
SV: Mercedes Slk200 -97 krånglar.
« Svar #9 skrivet: 03 maj 2019, 06:31:53 »
Skulle tippa på problem som kommit av övervintrad bensin, dagens soppa är så dålig
125kvm 1/½ plans hus med en Nibe F1245-6 cu kopplad mot Nibe ukv100, och radiatorer, samt ivt LLVP som värmer garaget.
Värmepumpar i all ära, pillar mest i nibe, har du någon fråga, hör gärna av dig, svarar i mån av tid!

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 1936
SV: Mercedes Slk200 -97 krånglar.
« Svar #10 skrivet: 03 maj 2019, 13:47:30 »
Skulle tippa på problem som kommit av övervintrad bensin, dagens soppa är så dålig

Snarare tvärt om. Problem med åldring och hartsbildning i bensin har funnits så länge bensin har använts som motorbränsle, det finns t ex många artiklar om saken i Teknisk Tidskrift från 1930-talet. Bensinen har, med få undantag (exempelvis oljekrisen på 70-talet och "lilla oljekrisen" i början av 80-talet), bara blivit bättre med tiden tack vare kombination av strängare krav i standarder och bättre teknik hos raffinaderierna, men kemins naturlagar rår man inte på, bensin är inte någon perfekt stabil blandning av kolväten utan det pågår alltid kemiska reaktioner mellan dess olika beståndsdelar, luftens syre, ev närvarande vatten mm. Framför allt bör man vara medveten om att närvaro av metaller fungerar som katalysator och skyndar på hartsbildning (polymerisering) av bensinen.  Bensin åldras alltså fortare om den befinner sig i en bränsletank eller dunk av metall än om den befinner sig i en plasttank. I all synnerhet är koppar farligt för bensin, stål är inte riktigt lika illa.
Andra saker som kan få bensin att åldras i förtid är om den utsätts för solljus eller starka temperaturväxlingar.  Den åldras helt klart fortare om den befinner sig i tanken på en bil som står framme i solen och värms upp/kyls av dagligen, än om samma bil skulle stå i ett källargarage med jämn temperatur.
När bensin beredskapslagrades i Sverige under andra världskriget och i början av kalla kriget, innan man hade hunnit bygga bergrum för ändamålet, så skedde lagringen i vanliga 120 l bensinfat, som grävdes ner på frostfritt djup och fylldes över med jord.

Den äldsta säkert daterade bensin som jag har haft att göra med, var 10 år gammal. Hade befunnit sig i plåttank på en motorcykel mellan 2006 och 2016. Vet ej hur mc:n hade förvarats. Den luktade och såg ut som färsk bensin (hade alltså inte blivit mörk eller grumlig, och inte heller börjat lukta gammalt fotogenkök).  Den gick utmärkt att köra gräsklipparmotorer (sidventils B&S och Tecumseh) på, men en billig Meec röjsåg med tvåtaktsmotor hade vissa besvär - var svår att kallstarta och krävde tomgångskörning med choke onormalt länge efter start innan den tålde belastning. När röjsågen väl var varmkörd så gick den bra.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 29552
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mercedes Slk200 -97 krånglar.
« Svar #11 skrivet: 03 maj 2019, 16:08:58 »
Jag skulle nog kolla stödlager för drivaxeln/kardan, om någon gummibussning gett upp kan det skaka rätt duktigt, eller någon drivknut?
Den är väl bakhjulsdriven?
Skulle kunna vara nåt motorfäste också.
Webbshop för energisparare:http://www.energibutiken.se/
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: http://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: http://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1463
  • Kön: Man
  • Skåne, Sjöbo
SV: Mercedes Slk200 -97 krånglar.
« Svar #12 skrivet: 04 maj 2019, 06:06:27 »
Nu har jag ställd av den och väntar på nya tändstift bl.a.

Har annat att göra. Dessutom är det kallt som attans.

Det var dock mycket intressant läsning om bensinen.  Tack.
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient
 


Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Värmepumpar i Stockholm
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme