0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Egentligen lite för tidigt trådstart, jag tror många investerar i FTX för att minska sin radon, jag ska redovisa skillnaden mellan FTX och radonsugens effektivitet, sen kan det givetvis skilja mellan hus och områden iallafall.Förra ägare till vårt hus investerade i FTX för att få ner radonhalten, grannhuset var en snål banktjänsteman som hellre investerade sina pengar på börsen, så han installerade en radonsug till en 1/10 dels kostnad.Vid försäljningen som skedde i höstas kunde jag utläsa att bankgubben hade avsevärt mindre med radon 65Bq, visserligen var det gamla siffror, tror knappast att jag får lägga in min radonmätare för att få veta sanningen av dessa siffror. Husen är byggda exakt samtidigt och båda husen har blåbetong i väggarna. Det jag kunde utläsa på min radonmätare var att när dom nya ägarna flyttade in i grannhuset så ökade min radonhalt, jag är bombsäker på att dom har stängt av radonsugen för att spara energi.Jag har legat ganska stadigt runt 280Bq och inte ansett att det är ett världsligt problem utan någonting jag ska ta tag i, men när dom nya grannarna flyttade in så steg radonhalten till ca 380Bg. Då började jag dock känna mig manad att ta tag i det där med radonsug igen, ska bara göra en massa saker innan. Som att bila upp och byta avloppsrören innan jag lägger nya golv, när jag bilade upp betonggolvet steg radonhalten till 1045Bq i angränsande rum, jag har hela tiden haft på ventilationen "FTX" och om det har minskat eller höjt radonvärdena vet jag inte. Jag satte mätaren ovanpå avloppsröret som låg i grusbädden för att se om radonhalten steg, jag fick en chock när jag tittade dagen efter, över 1740Bq. Jag har snustorrt under betongplattan, vi bor på en grusås så det är därför jag tror att grannens avstängda radonsug påverkar mig.Sammanfattningsvis:Radonhalten har stadigt legat på 280BqNya värden med nya grannar ca 380BqSenaste 7 dagars snitt, 389Bq.Hittills högsta uppmätta radonhalten 1742BqJag kommer återkomma med hur jag bygger min egen radonsug för ett par tusenlappar, givetvis med bilder.
Jag har nu låtit mätaren ligga i ventilationsröret och den gav inget utslag då det blåste kraftigt utomhus, trodde först det var fel på mätaren så jag tog in den och nollställde apparaten, sen åkte den in i ventilationsröret igen och samtidigt slutade det blåsa.Radonmätaren visade 20Bq Inkommande luftintag ligger ca 30cm ovanför marknivå så jag trodde att det skulle komma in betydligt mer radon.