Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 5x2,5mm² till CTC GS 8?  (läst 2607 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Örjan Lax

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 5x2,5mm² till CTC GS 8?
« Svar #15 skrivet: 01 april 2019, 20:33:32 »
Jag kände att jag var tvungen att gå till källan för uppgifterna, så jag ringde CTC och fick prata med en mycket trevlig, hjälpsam och kunnig person som bekräftade mycket av funderingarna.

Effekten på elpatronen regleras in efter behov upp till max angiven effekt i steg om 0,3kW.

En snabb standardkalkyl på mitt hus gav att jag skulle klara mig gott på värmepumpen plus 6,7kW tillskott enligt deras support. Alltså inga problem med elledningen.

Varför det var rekomenderat så stora säkringar för 9kW tillskott kunde de inte svara på men gissade att det kanske möjligtvis eventuellt kunde bero på hur effekterna var fördelade per fas och att det kanske inte stegade in jämnt över faserna.

Det är bara vid nyproduktion som effekten på tillskott skall låsas, och jag fick känslan att det tydligen inte är alla installatörer som gör det. I mitt fall kan jag ju ställa tillskottseffekten på 6,7kW och inte låsa. Då kan jag ju öka till 9kW om det blir nåt krångel men värmepumpen eller hålet (Hade en till installatör här i dag som också menade att jag måste gå upp i ledningsarea... Just för att om pumpen skulle gå sönder. Men jag kontrade med argumentet ovan och han blev osäker och skulle kolla med sin elektriker då "el inte är hans huvudsyssla").
jag kunde ju också montera CTC:s effektavkännare så skyddas ju huvudsäkringarna om annat belastar, menade CTC, och det är ju ett billigt skydd mot ev. blåst huvudsäkring.


Tack alla som svarat!

« Senast ändrad: 01 april 2019, 20:35:50 av Örjan Lax »

Utloggad DrGreenbaum

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: 5x2,5mm² till CTC GS 8?
« Svar #16 skrivet: 01 april 2019, 20:44:15 »
Har en Ecoheat 412 i nyproduktion. Från början var den avsäkrad på 16 ampere. Den drog säkringen om man ställer in elpatronen högre än vad som rekommenderades i manualen. Inte varje gång men kanske 1 av 50 starter. Så man körde på ett tag sen kom man hem en dag så hade fas 1 gått på den gruppsäkringen. Slutade med att jag säkrade upp bergvärmepumpen till 20 ampere istället och samtidigt satte in strömkännarna samtidigt!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!