0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Sambons morfar är trött på att elda med pellets. Han vill byta till en elpanna.Jag vet inte alls vad han har för grejer men han förbrukar närmare 10 pall med pellets (52*16kg per pall) per år. Pannan värmer varmvatten och radiatorvatten, han har inga tankar.Huset är från 60-talet 1plan med källare gamla fönster. Huset är inte alls stort 70-80 kvm plus källaren, självdrag.Med elpanna fattar jag som att det är nån direktverkande historia. Han ska inte borra el ha nån frånluftsvärmepump.Va skulle en årsförbrukning av el kunna komma att landa på tror ni med en ren elpanna?Jag föreslog givetvis att han skulle ha en luftvärmepump i hallen som blåser så hallen, vardagsrum, tvrum, kök kontor mm. blir varmt. Sen elda för varmvatten och värme i källaren och badrum. Men är man 36år och gubben 82 då får man lixom inget gehör. Svärmor som har noll koll tror att det blir billigare med ren el mot pellets. Då höll jag på att bryta ihop.Sen tyckte jag även att han skulle be om en energikalkyl eller va de kan heta när han hör sig för efter vad han ska ha.
Pellets kostar ca 80 öre/kWhEl kostar ca 130 öre/kWhTill pelletskostnaden kommer det sotningskostnaden kanske en 1000:-/årPellets kräver en massa "handpåläggning".El sköter sig helt själv.Vore ekonomin inget "problem" utan bekvämligheten prio ett, skulle jag tveklöst välja el. Förbrukningen är ca 40 000kWh Vilket verkar lite mycket på ett så pass litet hus.
Sälj in en llvp med motiveringen att den kan ge kyla på sommaren. Gamlingar brukar inte gilla 30+ inomhus. // Magnus