Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Nibe Fighter 640P ombyggd till jord/berg värme  (läst 404 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ECANHA57

• Pensionerad dataingenjör tidigare sjökapten
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Åland
  • Antal inlägg: 12
  • Kön: Man
  • Förstår teorin bakom värmepumpar
    • Anderssons Gästhem & Gårdsbageri
Nibe Fighter 640P ombyggd till jord/berg värme
« skrivet: 16 mars 2019, 18:24:56 »
Har två stycken fungerande Fighter 640P som jag övetragit av ägare som övergett dessa av olika orsaker. Har tidigare skruvat på äldre Elektrostandard AQUARES 370 A som idag sommartid jobbar på bra för att ventilera ett servicehus med toaletter och duschar och leverera varmvatten.
Efterom Fightern är en betydligt effektivare maskin vill jag,  med den äldre av pumparna, pröva på att försöka förse kompressorn med värmeenergin från jord/berg istället för ifrån inne/ute luft.

Är jag helt ute och cyklar och skall släppa tanken eller?

P.S. Har en djup gammal borrbrunn med okänt djup alldeles intill källaren. D.S.
Villa ca 120m2 på Åland med direktverkande eluppvärmning, egenkonstruerad ventilation med värmeåtervinning genom korsvärmeväxling i flera steg. Elförbr < 10.000 kWh/år

Utloggad Carl N

• Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 23774
  • Alien snowman.
SV: Nibe Fighter 640P ombyggd till jord/berg värme
« Svar #1 skrivet: 18 mars 2019, 08:27:22 »
Förångarna är ju avsedda att värmas med luft så de måste bytas ut till vätska/vätska modell.
Är du certifierad för att hålla på med köldmedia så kan man pillra med detta själv, ge annars upp direkt.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ECANHA57

• Pensionerad dataingenjör tidigare sjökapten
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Åland
  • Antal inlägg: 12
  • Förstår teorin bakom värmepumpar
    • Anderssons Gästhem & Gårdsbageri
SV: Nibe Fighter 640P ombyggd till jord/berg värme
« Svar #2 skrivet: 22 mars 2019, 08:25:19 »
Har börjat gräva fram borrbrunnen, måste få reda på djupet. Har fixat kopplingarna till pumpen som tycks ge bra med vatten.
Villa ca 120m2 på Åland med direktverkande eluppvärmning, egenkonstruerad ventilation med värmeåtervinning genom korsvärmeväxling i flera steg. Elförbr < 10.000 kWh/år

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient

Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Värmepumpar i Stockholm
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme