0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Finns en annan tråd om detta:https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=63066.0;all
Vissa delar i våra hemländer fick sig en kalldusch i hur det kan bli efter en kraftig storm efter Alfrida?Hur gick det sedan för de i Roslagen samt Åland när de fick vänta ett par veckor på el-tillförseln?Kanske Justiina kommer nästa gång och på verkligen dåligt humör Det är bra att ha det ena och det andra hemma, mig irriterar ordentligt det om jag blir tvungen att åka extra och köpa nån småsak som borde finnas tillhanda i köket eller garaget
Det verkar som att Sverige sakta vaknar ur sin törnrosasömn. Först kom foldern om ”krisen eller kriget kommer. Serien ”Nedsläckt land” som finns att se via SVTPlay kan varmt rekommenderas. I korthet kan man säga att ”ett angrepp mot elnätet kommer”.https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/expert-angrepp-mot-elnatet-kommerVidare kan man fundera kring vad som sker när effektreserven inte räcker, vilket är ett tänkbart framtida scenario.Som enskild husägare kan man finna sig i ett ensidigt energiberoende, många gånger el. Man behöver ha fler ben att stå på, även om det tar några kvadrat och kostar en slant. Eller så får man ha gott om filtar.Förslag, tips och erfarenheter är bara att fylla på. Hur jag byggt hittills, när värmepumpen är en klen tröst (elavbrott):Värme:Vedpanna enligt signatur kvar.El för cirkpump/laddpump och panna kommer från blybatterier (12V) som via inverter kan försörja ovan delar. Invertern kan kontinuerligt ge 1kW kontinuerligt vilket med råge täcker behovet för pannsystem samt frys och eventuellt kyl.Vidare så finns en vedkamin på Bv och en i källare.Vedförråd för en hel vinter i uthus. El:Vissa saker kan behöva el, som cirkpump och kyl enligt ovan.Här har jag fortfarande visst behov av utbyggnad.Idag finns batteri (2x200Ah) och inverter.För laddning planerar jag för solceller (12V). Ej klart!Har dessutom elverk 1,8kW 230V, bensin. En viss mängd lagringsbeständig Aspen-bensin finns. Men just beroendet av ”raffinerat” bränsle ser jag som en svaghet och vill inte bygga behovet kring det. Ingen el, ingen bensin på macken bedömt. Mat:Lager, ca 30dagar för familjen. Vatten:Bäck som inte sinat hittills finns intill tomt. Avser gräva/borra för vatten och installera hydrofor/motsvarande samt växelventil för inkoppling till ordinarie. Finns säkert andra som resonerar såhär, så upp med prepp-tips!
Låter som du har kommit långt i planeringen! Kanske iordningställa ett trädgårdsland/växthus lite potäter i lager är inte helt fel.Önskar jag hade en jordkällare även om man inte odlar själv så skulle man ju kunna köpa på sig med rotfrukter när de är som billigast. Plus att den skulle funka som kyl/svalskåp under den varma perioden.Drivmedel är ett problem om vi nu pratar om längre avbrott. Önskar jag hade ett gengasaggregat eller en ångmaskin Medecin både till dig själv plus anhöriga. Ibland tar vissa preparat slut. Jag ser till att jag har minst ett halvårs förbrukning hemma! Som en liten oroväckande detalj kan jag berätta att tydligen går det inte att få tag på Kaliumjodid på Svenska apotek har jag hört. Kaliumjodid är något som iaf yngre personer än 40 år bör ta om det värsta sker om vi får radioaktiva utsläpp ifrån tex ett kärnkraftverk nära dig eller kanske ett nytt Tjernobyl.... Våra grannländer erbjuder dessa tabletter.... Nu vet jag att Länsstyrelsen "skall" dela ut dessa tabletter vid en kris. Men finns det några lager kvar?...
Hej Tyke! Jag jobbar med beredskapsfrågor inom CBRNe och du kan vara lugn på RN-fronten iaf! (Radiological and nuclear incidents).Det finns kaliumjodid (och andra jodidsammansättningar) så det räcker och blir över, speciellt i beredskapslänen intill våra egna kärnkraftverk, där de snabbt skulle distribueras vid ett större haveri som skulle innebära intag av radioaktivt jod (I-131) till allmänheten.Anledningen till att apoteken i Sverige sen en lång tid tillbaka inte säljer jodtabletter, är att det inte är helt nyttigt att knapra dessa på eget bevåg, något som Finland fick erfara strax efter Fukushimakatastrofen. Finnarna tömde de finska apotekens lager i en slags masshysteri, helt i onödan. Visst, vi kunde strax efter Fukushima detektera den radioaktiva isotopen I-131 här såväl som i Finland, men aktivitetskoncentrationen i luft är då så låg att det inte har någon praktisk inverkan på kollektivdosen till Finsken/Svensken.Ontopic:Jag har skickat in en intresseförfrågan/krävt offert för 14.4kW solceller nu! Det i kombination med elbil gör att man åtminstone mellan mars-oktober kan reda sig skapligt i nödsituationer Skogsbruk inom familjen, i kombination med matlatningskamin löser matlagning/uppvärmningen av huset ^^Potatisodling har vi också i släkten (70km bort), som ger 250-500kg per år, som fördelas mellan oss Vattenbrunn likaså.Nätfiske likaså, fast det ger bara i snitt några kilo fisk i veckan, dock året om! Och vi är hela 15 pers i "La Familia"... Edit:(Älgjägare finns det också gott om i släkten!)
Tjötar vidare på radiaktråden! Hoppas Ts ursäktar?Till kWalp som tycks ha insyn! Förutom mina funderingar på hur utdelningen rent praktiskt skulle gå till av tabletter. Ser framför mig tusentals människor i tex Gävle IOM närhet till Forsmark. Troligtvis är personal ifrån Länsstyrelse/Hemvärn utrustade med skyddsmasker medans lokalbefolkningen står där unga som gamla. Trots att tydligen personer över 40 år inte är i behov av dessa tabletter. Det köper jag! Men troligtvis inte de flesta i kön. Se exempel ifrån Finland som du nämnde!... Att stå o köa i timmar för dessa tabletter i öppen kontaminerad luft borde ju vara likställt med att jobba på en rökig krog a la 70 tal 24/7 Dvs full kontakt med skadliga ämnen. Det för mig till min nästa fundering apropå min tvehågsenhet vad det gäller den Svenska Statens önskan om vårat välbefinnande.Skrotningen o destruktionen av folkmasken. Modell 90 Forshaga. En gång i tiden fanns det en plan. En plan att förse den Svenska befolkningen med skydd inför det otänkbara. Skyddsmasken är bara en liten del av allt som vi o våra förfäder betalat för att trygga våra liv! Det mesta är borta sålt till utlandet eller destruerat. Med våra politikers goda minne. Ty det kommer aldrig mer råda onåd o kris mera.....