Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Håller Mitsubishi zubadan det den lovar  (läst 911 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad lunk Umeå

• Dignitär inom värmepump
  • Stad/land: Umeå, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2476
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Håller Mitsubishi zubadan det den lovar
« Svar #15 skrivet: 19 februari 2019, 14:57:00 »
Du bör även ha med beräknad livslängd i kalkylen. Lvvp ca 10-15 år bergvärme 15-25 år.
När du då skall byta är det ju betydligt billigare att byta ut bergvärmepumpen då du redan har borrhålet.

Så ser man långsiktigt lönar sig bergvärme oftast.
Det förutsätter att det inte är nån teknikutveckling att tala om. Hur såg värmepupmpsmarknaden ut för 20 år sen? Hur ser den ut om 20 år framåt i tiden? Vad finns det som säger att bergvärme alls är intressant om 20 år? Om solceller slår igenom på bred front kanske större delen av värmepumpsmarknaden har dött?

Om man ser långsiktigt så kan det mest lönsamma vara att göra så liten investering som möjligt idag för att inte bygga fast sig i ett system som är föråldrat om 15-20 år.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Underline

• Gäst
Underline
SV: Håller Mitsubishi zubadan det den lovar
« Svar #16 skrivet: 20 februari 2019, 06:42:24 »
Så känns det här också. Tar jag en lvvp som är billigare i inköp, kanske bara 4-5 tusen mer på elräkningen / år och om 15 år går den sönder... Hur mycket bättre kommer nya lvvp vara då??  Nu har jag frågat runt tillräckligt för att ha fått i en riktigt bra lista. Läs på sida 9 ganska långt ner så finns det en bra tabell på hur den fungerar. Verkar funka riktigt bra vid 35 grader framledningstemperatur men det verkar mindre bra när man behöver 45-50 grader.

https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-uppvaermningssystem-vill-ha-rad.334533/page-10#post-3212379

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient

Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Värmepumpar i Stockholm
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

• Dot gäster: 218
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme