Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Författare Ämne: Optimera Ecoheat 400-serien - går det?  (läst 1504 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erimos

• Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Optimera Ecoheat 400-serien - går det?
« Svar #15 skrivet: 28 januari 2019, 17:05:36 »
Jag är civilingenjör, inte rörmokare :-) Så jag har såklart återgått till utgångsinställningarna vid varje förändring. Dock tror jag att det är en kombination av parametrar som orsakar beteendet samt en mycket tveksamt beskriven styrlogik.

Har fått anslutningen till golvvärmen ombyggd nu och den kan delvis ha orsakat skumma flöden tidigare. En tryckstyrd shunt som ballade ur när styrningen från VP monterades. När den monterades loss uppdagades att den fastnat i halvöppet läge vilket skapade flera problem.

Nu är det mildare ute och vpn spetsar mer återhållsamt. Dessutom återställs faktiskt shuntfördröjningen. Men det är svårt att förstå varför den ska Spetsa i 15 min var 180:e minut när tanken innehåller vatten med högre temp än den begärda framledningstemperaturen större delen av de 180 minuterna. 15 min är iaf bättre än hela tiden.

Installatören är väldigt förtjust i att vänta och se.

Utloggad Carl N

• Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • Antal inlägg: 23770
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
« Svar #16 skrivet: 29 januari 2019, 17:01:42 »
Men det är svårt att förstå varför den ska Spetsa i 15 min var 180:e minut när tanken innehåller vatten med högre temp än den begärda framledningstemperaturen större delen av de 180 minuterna. 15 min är iaf bättre än hela tiden.

Min åsikt är att CTC:s grejer är lite skumma och denna tråden bekräftar detta.
Värmepumpen är på nått sätt byggd för att köra elpatron i onödan om man inte trixar till det på olika sätt.  Sc:,h

Jag tror du måste trixa lite som sagt, prova att ställa ner elpanna max till 0 kW och se om du får OK varmvattenkomfort i alla fall?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad erimos

• Lär mig om värmepumpar
  • **
« Svar #17 skrivet: 21 februari 2019, 23:54:10 »
Det har rullat på ganska bra sen senast men helt nöjd är jag inte.

Kör med extra vv. på morgnarna men tycker ändå att det är i klenaste laget. Och i princip varje dusch kostar några kwh spets. Sänker "elpanna övre" till 30, kanske slipper jag spetsen iaf.

Sen har jag svårt att acceptera att vp klarar att värma nedre tanken till tex börvärde 47 utan problem men likförbannat shuntar inte styrningen ut börvärde 42 i värmekretsen utan 39 med resultat att shuntfördröjningen går till 0 med ytterligare nån kwh spets som resultat. Nu slog vp precis av men framledningen har inte nått sitt börvärde på 42. Shunten är i mittenläget.

Ekonomiskt är det kanske inte så stor skada men det stör mig. Jag har betydligt bättre värmeekonomi än tidigare elpanna iaf.

Vidare har jag många starter, 46/24h just nu, och över 50 vid mildare väder.  Har läst lite på forumet och ctc verkar hävda att många starter inte är så kritiskt?

Utloggad DrGreenbaum

• Kan värmepumpar
  • Antal inlägg: 65
« Svar #18 skrivet: 03 mars 2019, 18:10:26 »
Har du fått nån ordning på det här? Tyckte också det var lite svårt att hitta optimala lägen men i år har jag fått ner förbrukningen på elpatronen rejält.

Fick ändra fördröjning shunt till 90 istället för annars blev det för stora variationer i värmesystemet och elpanna spets till 60. Vet inte riktigt mer vad som hänt men jag har gått från 2500kWh elpatron förra året till 1200 i år. Tror mycket var för att om fördröjningen på shunten var för lång så var det alltid som kallast i systemet kl 6 på morgonen på vintern och sen när vi skulle duscha blev det kallt fort. Nu kan vi köra utan extra vv funktionen istället.

Utloggad erimos

• Lär mig om värmepumpar
  • **
« Svar #19 skrivet: 01 december 2019, 11:01:36 »
Under varmperioden har såklart fenomenet varit svårt att studera. Under hösten har den spetsat lite när det börjar bli nära nollan och just nu med - 3 ute spetsar den rejält. (70-80 kwh/dygn)

Har varit i kontakt med ctc som identifierat ovanligt höga tryckvärden på laddpumpen. Det ska komma någon och titta på detta.

Min igen hypotes är att installatören slarvade med rengöring av radiatorkretsen och att smuts och avlagringar hamnat på fel ställen. Men det är en amatörteori. Förklarar inte heller varför den använder nedre tank så ineffektivt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient

Annonser

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Värmepumpar i Stockholm
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme