Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Injustering eller strypning av slingor - Roth  (läst 6426 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad niklin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Behöver hjälp!
Injustering eller strypning av slingor - Roth
« skrivet: 14 februari 2006, 17:05:55 »
Hej!
Jag har ganska dålig koll på det här med hur man på bästa sätt justerar in sin golvvärme.

Huset har sedan början aldrig riktigt fungerat optimalt, med vissa rum som onödigt varma och en del som är ständigt kalla...  :-\

Jag skulle gärna vilja försöka få bättre ordning på det här nu och har börjat skruva lite på olika slingor.
Jag har de orginalberäkningarna som ligger till grund för mitt system och har sen ett eget protokoll där jag antecknar alla förändringar.

Men jag tycker att det är svårt att få någon rätsida på det, för jag har utgått från att ju mer man öppnar en slinga så borde det bli varmare i det rummet? Eller är det rörlängden som avgör hur mycket öppet man ska ha? En del rum har ju ganska lång frammatningslängd till slingan även om rummet är litet...

Och sen är väl det totala flödet (liter per timme) kanske en viktig faktor också?

Eller ska man försöka mäta temperatur på rören (in och ut) på varje slinga för att få fram ett mer korrekt värde på injusteringen?

När jag nu stryper en slinga för att jag vill ha rummet svalare sÃ¥ tycker jag ibland att det inte har nÃ¥gon effekt alls, utan det är lika varmt i rummet fast jag har gÃ¥tt frÃ¥n fullt öppen (5 varv) till endast ½ varv öppet  Sc:,h

Jag har, för att ställa till det ytterligare, golvvärme både på över och undervåningen. Betong på nedervåningen med en shunt som ska strypa värmen. Och träbjälklag på övervåningen.

Som panna har jag en IVT 490 och jag kör på kurva 4.

Mina slingor varierar som sagt mycket i storlek. På bottenvåningen har jag 9 slingor (total rörlängd 618 meter), boyta 126 kvm.
På övervåningen har jag 7 slingor (total rörläng 454 m) och boyta 92 kvm.

Slutligen har jag en fundering över hur stor skillnad man kan tänka sig att det blir om man har klinkers som golv istället för parkett? Enligt Roths beräkningar sÃ¥ har man angett vissa rum med parkett där jag faktiskt har klinkers.  huvuddunk
Skall man normalt sett strypa dessa mer än enligt beräkningen?

Tacksam för all hjälp!  :)


Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Injustering eller strypning av slingor - Roth
« Svar #1 skrivet: 15 februari 2006, 10:39:44 »
Steg ett när du börjar kolla är att se att slingorna är rätt märkta. Stäng slingan helt och se om det blir kallt i rummet?

Steg två är att ställa in efter ritningen och se hur det beter sig. Blir det inte bra så finns det olika skolor. Jag brukar ta bort eventuella styrdon så att slingorna inte stryps av någon rumsgivare. Sedan är det bara att öppna alla slingor fullt och känna på returtempen som kommer tillbaka från golvet, de varmaste returerna kan stängas för att få mer flöde på de slingorna med kall retur. När returerna håller ungefär samma returtemp brukar man ha en bra fördelning. Givetvis kan man se ibland på ritningen om slingan är kort, så vet man att den kan stängas lite utan att behöva vänta och prova. Tidsödande men inte så svårt och resultatet brukar bli bra. Tempskillnaden mäter man enklast med handen.

OBS skriv alltid upp hur det stod innan man börjar skruva på grejorna. Och bli inte förvånad om det är felmärkt, ett tyvär vanligt fenomen. Varven som brukar hänvisas till på ritningar räknas från stängt läge på ventilen hos de flesta golvvärmeleverantörerna.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad niklin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Behöver hjälp!
SV: Injustering eller strypning av slingor - Roth
« Svar #2 skrivet: 15 februari 2006, 11:11:52 »
Steg ett när du börjar kolla är att se att slingorna är rätt märkta. Stäng slingan helt och se om det blir kallt i rummet?

Ja detta har man gjort en gång i början då det visade sig att flera slingor var felmärkta, det var en kille från Roth som kom hit och checkade... Dock var han klar på ungefär en timme så det verkar ju med tanke på vad du säger en risk att det fortfarande kan vara någon slinga fel...

Steg två är att ställa in efter ritningen och se hur det beter sig. Blir det inte bra så finns det olika skolor. Jag brukar ta bort eventuella styrdon så att slingorna inte stryps av någon rumsgivare. Sedan är det bara att öppna alla slingor fullt och känna på returtempen som kommer tillbaka från golvet, de varmaste returerna kan stängas för att få mer flöde på de slingorna med kall retur. När returerna håller ungefär samma returtemp brukar man ha en bra fördelning.

Jag har alla rumsgivarna fullt öppna så att det ska vara pannan som reglerar värmen nu.
Det som är jobbigt är ju att vissa rum blir sÃ¥ varma även dÃ¥ jag helt stänger slingan i rummet och andra blir kallare ju mer jag öppnar upp slingan?  huvuddunk

Jag testade precis pÃ¥ ett litet rum där det alltid är kallt. 18,5 grader var rumstemperaturen med slingan öppen 2 varv. Efter att ha öppnat upp slingan fullt (dvs drygt 5 varv) sÃ¥ ligger nu rumstemperaturen pÃ¥ 17,2 grader  :o

Hela den gruppen med sju slingor känns annars rören ungefär lika varma och skillnaden om jag mäter på in- och utrören är ungefär 4-5 grader.

Å andra sidan så har jag ett stort sovrum där vi vill ha max 20 grader i och där kommer jag knappt ner till 20 ens om jag låter slingan vara helt stängd?
Och enligt ritning skall det vara fullt öppen slinga här... Men dÃ¥ blir det direkt 23-24 grader i rummet.  :(


Men jag tror att jag ska försöka gå igenom slinga för slinga som du säger för att se om det kanske är någon som fortfarande är fel.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Injustering eller strypning av slingor - Roth
« Svar #3 skrivet: 15 februari 2006, 11:38:29 »

Det som är jobbigt är ju att vissa rum blir så varma även då jag helt stänger slingan i rummet och andra blir kallare ju mer jag öppnar upp slingan?  huvuddunk


Det tyder på att du fortfarande har felmärkta slingor. Stäng alla slingor, notera hur mcyket du behöver skruva så att du kan återställa det enkelt.

Öppna sedan en slinga i taget och mät så långt från fördelaren som du kan så ska du se att det blir enklare att få fram vad som är fram/retur på varje slinga. Öppna bara en slinga i taget och låt övriga vara stängda.

Kan vara en ide att stänga av kompressorn samtidigt så att den inte sätter igång medans du mäter. Ev. kan det underlätta om elpatronen tillför lite värme till systemet medans du mäter

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
SV: Injustering eller strypning av slingor - Roth
« Svar #4 skrivet: 15 februari 2006, 15:48:46 »
Som jag sa börja med steg ett ;) Och ge det lite tid.

490:n shuntar ut värmen som en gammal oljepanna så det har ingen betydelse om du stänger av kompressorn.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Utloggad niklin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Behöver hjälp!
SV: Injustering eller strypning av slingor - Roth
« Svar #5 skrivet: 16 februari 2006, 11:15:19 »
Jaha, då har jag lekt rördetektiv nu ett dygn och verifierat alla slingorna (på övervåningen iallafall) och "tyvärr" så verkar dom stämma enligt ritningen. Jag har iallafall lyckats få fram att slingorna är rätt numrerade, att in och ut hänger ihop och att det cirkulerar (dvs jag har mätt att returen på slingan blir varm efter att man skruvat på matningen).

Jag har ocksÃ¥ suttit och följt vartenda rör pÃ¥ ritningen och konstaterat att i de "varma" rummen sÃ¥ löper även ett antal framledningsrör till andra rum, vilket kanske kan förklara att dessa rum värms upp en del oavsett om själva rummets slinga är helt stängd?  :-\

Det jag nu har gjort är att i princip strypt ner slingorna i de rum som är för varma (öppet endast ½ varv)  och öppnat upp fullt till de rum som är kalla.
Man kanske måste ge det tid, men just nu känns det som att trots detta så blir inte de kalla rummen tillräckligt varma, utan landar på drygt 18 ºC .
Badrummet som vi vill ha "mycket" varmt i är det kanske 21 ºC och känns därför också kallt .
De varma rummen är trots nästintill helt strypta slingor fortfarande ganska varma.  :(

Hur jag ska få upp temperaturen i de kalla rummen utan att kraftigt öka värmekurvan osv känns väldigt tröstlöst (förutom ökad elförbrukning, skulle de redan nu för varma rummen då bli outhärdligt varma...)

Om man mäter på in- respektive utledning till slingorna så pumpar det just nu in cirka 29 ºC och får tillbaka cirka 27 ºC, så det verkar inte som det försvinner så mycket värme ur slingorna.

Jag ska självklart låta det gå några dygn till innan jag kastar in handduken, men jag börjar frukta att jag aldrig kommer att få det optimalt på övervåningen...


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!