Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

Är du nöjd med din Thermia Atria?

Super Nöjd
11 (44%)
Nöjd
7 (28%)
Funkar väll
4 (16%)
Inte nöjd
3 (12%)
Vill byta ut skiten
0 (0%)

Antal personer som röstat: 24

Författare Ämne: Är du nöjd med din Atria???  (läst 7960 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

kylteknikern

  • Gäst
kylteknikern
Är du nöjd med din Atria???
« skrivet: 14 februari 2006, 07:53:27 »
Hej på er alla.

Lägger ut en omröstning på hur nöjd eller inte nöjd du är med din Thermia Atria Luft/vatten Värmepump.
Skriv gärna in en kommentar om hur du definerade din Röst.

MVH: Thermia Support

Utloggad catch

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Är du nöjd med din Atria???
« Svar #1 skrivet: 15 februari 2006, 20:44:26 »
Jag motiverar min röst med min andra tråd där jag har skrivit om mina problem. Iofs så är det väl inga problem med pumpen, den lever uppp till mina förväntnigar. Det verkar bara vara installatören som missat lite detaljer Sc:,h. Det drar ju tyvärr ned helhetsbetyget något
/catch

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Är du nöjd med din Atria???
« Svar #2 skrivet: 26 mars 2006, 21:52:41 »
HÃ¥ller med föregÃ¥ende när det gäller installatören. 2 dagars installation blev 2 veckor istället inkl utbyte av pumpen när de sprutade ner elektroniken med glykollösning  fiR:

Dock supernöjd med pumpen (men fixa till utlopp för avfrostningsvatten, styrning av värmekabel samt kopplingsplint för densamma)

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

kylteknikern

  • Gäst
kylteknikern
SV: Är du nöjd med din Atria???
« Svar #3 skrivet: 31 maj 2006, 00:20:58 »
Efter alla diskutioner och inlägg om Atria finns det ingen mer som vill få sin röst hörd?? :(

Utloggad turkowitch

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nybro
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Är du nöjd med din Atria???
« Svar #4 skrivet: 03 juni 2006, 15:00:19 »
Hej,

ar nojd med min Atria men dock finns endel saker som inte fungerat riktigt sa bra. I vintras byggdes det upp en enorm isbelaggning framfor min utedel som stallde till endel problem for mig. Har nu kommit fram till att jag maste grava en stenkista och montera en uppsamlingsskal till avfrostningsvattnet samt montera en elslinga.
Detta innebar saklart endel arbete for mig men aven en kostnad vilket jag tycker ar underligt. Koper man marknadens dyraste luft/vatten varmepump kommer man som kund antagligen aven ha ganska hoga krav pa funktionen ocksa. Om man som i mitt fall hamnar pa ca 100.000 for en luft/vatten och sedan maste kopa till detaljer for att varmepumpen ska fungera klanderfritt sa hamnar ju slutsumman valdigt nara en bergvarmepump. (speciellt efter bidrag).
Skulle inte en droppskal till utedelen kunna eftermonteras utan extra kostnad? Manga andra marken har detta standardmonterat samt uttag till elslinga.
Hade jag inte statt och hackat loss is med ett spett hela vintern hade formodlingen hela utedel lyft och tryckts sonder pga isbildningen. (reklamation ???)
Hade jag som kund blivit informerad om detta innan installation hade saken varit helt annan.
Forovrigt kan jag konstatera att jag ar mycket nojd med funktionen pa min Atria, forbrukningen verkar hamna ungefar som kalkylen visade.

Mvh

Daniel

Ps.skicka garna ett mail till :turkowitch@hotmail.com med er syn pa saken.Ds
Atria 10 Värmer suteränghus på 292 kvm samt håller plusgrader i 80kvm garage. Tidigare ca 4.5 m3 olja.

Utloggad AJ

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Råå
  • Antal inlägg: 227
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Är du nöjd med din Atria???
« Svar #5 skrivet: 03 juni 2006, 17:44:34 »
Du har en poäng, vilket flera innan tagit upp. Dock är Thermia kalla och hänvisar till att det inte behövs för alla och därför adderar onödig kostnad.

Dock är det så Thermia att flera här på forumet har samma åsikt som Daniel. Vad är det man brukar säga, att kunden alltid har rätt? Detta forum är en suverän feedback som många andra branscher borde vara avundsjuka på. Gratis och aktiv information om vad kunderna tycker.

Vad är standardkostnaden för droppskålen som nu tagits fram som tillbehör? Att bocka en plåt kostar inte många kronor. Styrning för värmekabel är en suverän funktion som borde vara standard på den pump som vill vara premiumvalet enligt priset vi betalar.

Se det som positiv feedback istället för att dra till med ett försvarstal. Annars kan ni alltid be marknadschefen logga in och läsa igenom sÃ¥ blir det nog korrigerat  ;D

Anders
170m2 i två plan + 80m2 biyta. Ligger med bredsida mot havet. 3½ m3 olja tidigare, Thermia Atria 8 driftsatt 2006-03-24.

Utloggad turkowitch

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Nybro
  • Antal inlägg: 19
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Är du nöjd med din Atria???
« Svar #6 skrivet: 07 mars 2008, 20:08:52 »
Har ytterligare några synpunkter på min Atria.

*Förutom kopplingsplint till el slinga i droppskål borde den rimligtvis styras av utomhus temperaturen och inte som idag om fläkten går på hög eller låg. Fläkten går ju på högfart till vanligtvis ca 10-12grader, dvs det finns en viss besparing genom att ej låta el slingan vara aktiverad även om den är självbegränsande.

*Utedelen låter alldeles för mycket på 10 och 12:or när fläkten går på högfart. Ljudnivån är inte acceptabel i ett bostadsområde. Utedelen borde konstrueras om och kanske 2st fläktar på lägre varvtal behövs på när man passerar 10kw. Med andra ord en lägre lufthastighet än idag.

mvh

Daniel
Atria 10 Värmer suteränghus på 292 kvm samt håller plusgrader i 80kvm garage. Tidigare ca 4.5 m3 olja.

Utloggad Hartvigson

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
SV: Är du nöjd med din Atria???
« Svar #7 skrivet: 17 mars 2008, 03:25:45 »
Jag är väl i stort sett nöjd med min Atria 10:a. Ljudet på utedelen är kanske en aning högt men det akuta bekymret är dräneringen av smältvattnet. Om Thermia tagit fram ett dropptråg är det kanske intressant. Någon som vet vad ett sådant kostar?
Thermia Atria 10

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!