0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Tack för respons. Om jag säger att någon skickar mejl till mig i mitt eget namn, har Telia.com. Denne skriver även att denne ingår i ett internationellt nätverk av hackers och kräver en en lösensumma av en summa av 500 Euro i bitcoins, även en anvisning om hur jag skall betala för att inte sabba...
Vad vill du ha sagt med ditt inlägg? Att du tror att du blivit hackad eller vad? Säg att JAG här och nu säger att jag hackat dig, betalar du pengar då? Att skicka från falska email-adresser är ju ingen större konst, även om det blivit något svårare med tiden.
Bra fråga faktiskt, många kan nog ha missat detta mail få det går direkt till junkmail/spammail korgen men ibland så hittar den in i inkorgen.Det finns lite olika varianter på detta mail, ofta är det hot om att man surfat på snuskiga sidor och att dom kapat din webbkamera och tagit bilder på dig när du gjort detta.Hot om utpressning för att inte sprida dessa bilder.Ibland så postas även lösenordet som dom fått fram och ofta så stämmer detta lösenordet eller har stämt historiskt sett.Det är viktigt att komma ihåg att detta bara är ett hot, det finns inga bilder på dig som är tagna när du surfat snusk.Är det däremot så att lösenordet stämmer överens med det du har idag så finns ju en riska att man kunnat ta sig in på konton som du har.Det är därför man ALDRIG ska köra samma lösen överallt.Så...hur kan dessa "internationella hackers" veta mitt lösen?Svaret är att det är någon av dina tjänster som läckt ditt lösenord på ett eller annat sätt, så enkelt är det.I mitt fall så var det senast en utländsk bank där mitt lösen läckt ut, jag kontaktade banken och berättade och dom nekade såklart till att detta hänt.Så vad kan man göra?Bortse från hotmailet.Ha olika lösen på olika platser.Har du samma lösen som dom tagit reda på så byt lösenord på alla tjänster.
Huawei är blockerade i Tyskland, Sverige funderar på det... pga misstankar om spionage från Huaweis sida.
.De hittade spionage-komponenten av en slump, det kan finnas mer av såna grejer .
Vadå för komponent och i vadå?
https://digital.di.se/artikel/kina-anvande-pyttechipp-for-att-spionera-pa-apple-och-amazon
Det har ju till och med mer eller mindre officiellt bekräftats av Ericsson att Kina kräver såna funktioner för att man ska få sälja basstationsutrustning åt dom...