Vad jag kan komma ihåg av grundläggande fysik så går det åt lika mycket energi att värma t.ex vatten från 6 till 7 grader som det går åt att höja tempen från 50 till 51 grader. Däremot är det ju så att en värmepump tappar verkningsgrad ju varmare vatten den måste värma. Jag osäker på hur den kurvan ser ut.
Hur värmeavgivningen av energi ser ut från ett hus vet jag inte heller. Det är möjligt att det liknar en exponentiell kurva.
Så svaret på din fråga måste bli den samlade effekten av ovanstående kurvor. Går säkert att räkna ut teoretiskt men ger förmodligen väldigt lite praktisk nytta.
Jag vet däremot hur mitt hus med min pump och med mina vanor uppför sig. Nu har jag även fått mycket data för 2006
http://www.puppan.com/VP/Drifttimmar2006.htm , som visar på ungefär samma sak. (Påstår jag utan att ha räknat efter)
I praktiken spelar det ingen roll, för mig, vilken uttryck sambanden tar sig så länge de speglar verkligheten på ett relativt korrekt sätt. Jag vet ju inte vad du ska använda svaret på din fråga till så du får väl bedöma om mina förhållanden kan vara representativa eller inte.
För egen del skulle jag däremot inte våga dimensionera en anläggning med den globala uppvärmningen som en ingående faktor.