Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: kostnad för rörkrökare?  (läst 41372 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 2 gäster tittar på detta ämne.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1986
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: kostnad för rörkrökare?
« Svar #15 skrivet: 18 februari 2006, 13:25:30 »
Jag minns när jag jobbade med el, gubbarna kom in vid 3-tiden och hade fått ihop 10-12 timmar ibland, dom sa att det gällde att vara duktig med pennan.

Hehe....vi har varit bortskämda i Sverige.

I den här lilla hålan får man vara glad om en hantverkare öht dyker upp.
Och ännu gladare om han avslutar jobbet.  >:D
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7678
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: kostnad för rörkrökare?
« Svar #16 skrivet: 18 februari 2006, 14:16:01 »
Vad jag egentligen vill säga är det att om dom inte gör rejäla påslag på mtr. blir det kanske som om man hyr in tex. en datakonsult, eller revisor eller advokat eller.. och får betala 1500-2000:-/timme
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
SV: kostnad för rörkrökare?
« Svar #17 skrivet: 27 februari 2006, 00:01:04 »
Jag hade en krökare hemma  häromveckan somväl egentligen var en kyltekniker (frÃ¥n en Aukt Thermia Ã…F) han bytte brinepumpen och körde luften ur systemet med ext pump
Det gick snabbt och elegant 1,5 tim x 350 kr inkl resa + moms .
Ibland vill man inte ens leta efter rörtången. ;D
Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: kostnad för rörkrökare?
« Svar #18 skrivet: 27 februari 2006, 08:57:28 »
Vad jag egentligen vill säga är det att om dom inte gör rejäla påslag på mtr. blir det kanske som om man hyr in tex. en datakonsult, eller revisor eller advokat eller.. och får betala 1500-2000:-/timme

Den tiden när "datakonsulter" överlag kunde ta 2000:- timmen är förbi.
Nu prispressas branchen av Ryssar, Indier och andra.
Det man fortfarande kan ta betalt för är verksamhetskunskap och kvalificerade föranalyser.

Utloggad Bsba

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Järfälla
  • Antal inlägg: 252
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag börjar lära mig lite om värmepumpar!
SV: kostnad för rörkrökare?
« Svar #19 skrivet: 08 mars 2006, 20:54:30 »
Fortsätter på den här tråden eftersom rubriken var rätt.
Nån som prövat att köpa värmepumpen hos tex Rinkabyrör och sen be nån rörmokare installera den? Blir det bara sura miner eller totalvägran?
Vad borde då kostnaden vara för att byta ut bef. frånluftsvärmepump mot en ny liknande, inkl. bortforsling av den gamla?
Räknar man baklänges på Rinkabys priser begär de ju närmare 20000 för en dags jobb (och förmodligen betalar de inte ens Rinkabyrör-priser)!
 :-X
1,5 plans LB-hus frÃ¥n -91 pÃ¥ 156 kvm med krypgrund. Vattenburen el med frÃ¥nluftsvärmepump Autoterm 190 (=IVT490) -06 (tidigare en Elektrostandard Aques 380 frÃ¥n 1991, med defekt värmepumpsdel). Tilluft via spaltventiler. F.n. 16000 kWh/Ã¥r inkl. hh-el (mycket), samt 1 m3 ved, direktel i garage (36 m2) och friggebod (basvärme ca +5 vanligtvis i bÃ¥da). Braskamin & elbastu, elslingor i tvÃ¥ badrummet. Kompletterat med LLVP Sanyo 123ehn -08.

Utloggad kotten

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag är för rör!
SV: kostnad för rörkrökare?
« Svar #20 skrivet: 09 mars 2006, 07:39:45 »
Hej,

Jag tänker inte dislutera rörkrökarnas timkostnad.
Jag tycker däremot att de tar ut för mycket för rördelarna och materielen. Det är till stor del grossiternas fel som pressar återförsäljare och rörfirmor att inte sälja delar för billigt. Det finns de som har prövat (citcop.se) men det dröjde inte länge förrän branschen skrek och moderbolaget Dahls tog fram piskan och tvingade citcop att sluta sälja grejerna till privatpersoner. Se http://www.vvs-forum.com/index.php3?use=publisher&id=2889&lang=1&mp=0 .

Det finns helt klart en kartellbildning i branschen. Om det sen är för att skydda rörfirmorna eller sig själva(grossisterna) det vet jag inte men jag tycker det är tråkigt att rörfirmorna agerar återförsäljare av delar och inte bara tjänster.

Som ett exempel så hade min svärfar en grävfirma. Han hade 70% (!!) rabatt på markavloppsrör från Dahls och då var han bara en liten enmans-firma. Nu var väl inte han värst för han brukade ge kunderna bra rabatt på rören och ändå tjäna en hacka. Kunderna blev jätteglada för dom trodde ju givetvis att dom fick ett jättebra pris. Dom skulle bara veta det verkliga priset.

Vore det inte bättre att betala vad det kostar för både jobb och delar, dvs mer för jobbet och mindre för delarna så slipper firmorna kompensera med sina rabatter på delar? Vi slutkonsumenter skulle ju få samma slutpris ändå. Eller är dom rädda att det finns för många hempulare som vi?

/kotten
Villa från 1934 på dryga 200kvm, CTC Echoheat 8,5 , 160 m aktivt hål.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: kostnad för rörkrökare?
« Svar #21 skrivet: 09 mars 2006, 07:50:36 »
Både materialkartellerna och arbetstagarorganisationerna lever på "övertid" med sin prissättning. Vänta bara!

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: kostnad för rörkrökare?
« Svar #22 skrivet: 18 mars 2006, 19:30:08 »
Jag har, å tänker då inte anlita nån "rörkrökare" för inst av VVS, då kostnaden är direkt löjlig, i de flesta fall (Undantag finns säkert). Tänk om arbetskostnaden för tillverkningen av t.ex bilar å hemelektronik, stod i relation till VVS produkterna. Då skulle ingen ha ha råd att ens tänka på ett köp av nåt sånt. Som tur är börjar det dyka upp billiga alternativ av hårdvara, så Vi konsumenter får väl plugga lite extra, för att klara alla VVS-jobb själva. Å inget VVS-jobb är ju inte direkt svårt längre, då det i de flesta fall går att undvika heta jobb, å annat som kräver lite mer av "gör det självaren".

mvh humlan.

Utloggad nic2

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1564
  • Karma +1/-1
  • Jag saknar min kamin...ibland
SV: kostnad för rörkrökare?
« Svar #23 skrivet: 18 mars 2006, 19:46:34 »
Jag hade en rörkrökare hemma förra veckan.
Han bytte blandaren i köket, kostnad: 2960:-

Blandaren kostar 1000:- inkl moms på rinkabyrör.

Fanskapet hade dessutom mage att ta bilersättning, firman ligger 300m från oss.

Hade köpt och bytt den själv om jag haft tid, haveri mitt i veckan och jag ligger borta i veckorna på jobb, så jag hade inget val.

Skämmes tammefan!
1,5 plans villa (-82)140m2 i Östergötland.
Bergvärme, Nibe 1230-6, 150m energibrunn, installerat 2007

Förbr. 2012: Totalt 12000kWh, varav 4800kWh till VP för värme & varmvatten.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: kostnad för rörkrökare?
« Svar #24 skrivet: 18 mars 2006, 20:33:15 »
Jag hade en rörkrökare hemma förra veckan.
Han bytte blandaren i köket, kostnad: 2960:-

Blandaren kostar 1000:- inkl moms på rinkabyrör.

Fanskapet hade dessutom mage att ta bilersättning, firman ligger 300m från oss.

Hade köpt och bytt den själv om jag haft tid, haveri mitt i veckan och jag ligger borta i veckorna på jobb, så jag hade inget val.

Skämmes tammefan!

Jag förstår dig helt å fullt! Sånt där måste ju för fan, nästan vara ocker! Om man ser det som att VVS tillhör byggsektorn, så är det obegripligt att dom tar ut såna priser, å borde kunna jämföras med detta exempel: I fjol anlitade jag hantverkare, för att renovera fasaden på vårt hus. I det ingick att ta bort ribbläkt, vilka ersattes med 95mm lock. Skrapning, tvättning, grundning 1ggr, målning 3ggr på fasad, förstukvist, balkong, foder, byte/målning av vindskivor. Detta utfördes under 3 veckor av 2st hantverkare för priset 120000 sek/inkl all materiel + garanti på utfört jobb. Detta skulle då bli 240 timmar i arbetstid. Om man då antar, att i ditt fall så tog arbetet 1 tim, så skulle det motsvara en kostnad i mitt exempel 1960x240=470400 sek/exkl material, eller drygt 500000 sek/inkl material!!!! Det bör säga allt, om hur prisättningen för arbete, är bland VVS-installatörerna.

mvh humlan.

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
SV: kostnad för rörkrökare?
« Svar #25 skrivet: 18 mars 2006, 21:19:11 »
För samma pris (2900 cirkus) fick jag en ny brinepump i Thermian och då kostade pumpen ca 2100:- och jag bor på landet 7 km bort ... och det var hos en stor VP och borrfirma ... utan prut !
Prutar gör vi föresten aldrig i småland. *vinkar*
Men uppenbart är att priserna skiljer väldigt mycket  beroende på var och vem det handlar om ... och det enda vi kan göra är att BOJKOTTA ockrare ! och leda varandra till bra firmor via detta forum!
Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: kostnad för rörkrökare?
« Svar #26 skrivet: 18 mars 2006, 22:06:09 »
För samma pris (2900 cirkus) fick jag en ny brinepump i Thermian och då kostade pumpen ca 2100:- och jag bor på landet 7 km bort ... och det var hos en stor VP och borrfirma ... utan prut !
Prutar gör vi föresten aldrig i småland. *vinkar*
Men uppenbart är att priserna skiljer väldigt mycket  beroende på var och vem det handlar om ... och det enda vi kan göra är att BOJKOTTA ockrare ! och leda varandra till bra firmor via detta forum!

Exakt  Thumbsup Men för att kunna göra detta, mÃ¥ste Vi konsumenter fÃ¥ veta vilka som utmärkt sig som "Bra firma/installatör", Ã¥ lÃ¥ta bli att slänga skit pÃ¥ de Vi anser är usla. De kommer ändÃ¥ att tyna bort av sig själva. SÃ¥ en eloge, lite beröm, Ã¥ annat positivt, till dom som förtjänar det, det tror jag alla skulle kunna dra nytta av.

mvh humlan.

Utloggad Gla

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jämtland / Sverige
  • Antal inlägg: 557
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥nga värmepumpar blir det!!
SV: kostnad för rörkrökare?
« Svar #27 skrivet: 19 mars 2006, 19:57:10 »
Prutar gör vi föresten aldrig i småland. *vinkar*

 Sc:,h
Anläggning 1:
Nibe Fighter 1215-7, driftsatt 2004-10-01, Ytjord med ca 550 m aktiv kollektor (2*300m), 14 sektionsradiatorer av typen Rex, uppsskattad vattenvolym vb ca 150-180 liter, 2 st RG20 som går att växla mellan (underhålsvärme samt "bovärme") växling görs med uppringd gsmmodul. 170m2 uppvärmd yta, byggår -58, tilläggsisolerat -01 (Fritidshus/Föräldrahem)

Anläggning 2:
Total boyta 200 m2 + 90 m2 garage.
Konverterat mitt hus frÃ¥n direktverkande el till vattenburet, vÃ¥ren-hösten 2005. Golvvärme NB, 290m 17mm slang samt 2 st radiator (Thermopanel) och 1 st radiator av typen Rex.  5 radiatorer (Thermopanel) pÃ¥ övre plan. Ca 370 liter vattenvolym (170 liter + 200 liter acktank). RG10 rumsgivare
Nibe Fighter 1230-8, driftsatt 2005-12-15, Ytjord med  600m kollektor (2*300m). 200m2 uppvärmd yta, byggÃ¥r -36, renoverat -73, tilläggsisolerat -01-04. Utbyggt 2010-11 med 60m2 (30m2 i tvÃ¥ plan)
Garage 90m2 betongplatta, via värmeväxlare och 20m kulvert. Håller ca +10 grader.
Denna anläggning loggas!

Anläggning 3:
Mitsubishi FH25 VEHZ 635, installerad 18/11 2013.
(Sanyo, SAP-CRV123EHNA, installerad 15/10 2006, Sanyon "har lämnat in" under oktober 2013.)
95m2 uppvärmd yta, byggår -81, direktverkande el.

Anläggning 4:
Har kompletterat värmen i garaget med en Mitsubishi Electric MSZ-GE25VAH (Q-Heat 450) eftersom min Nibe 1230-8 inte orkar med (efter utbyggnaden av huset på 60 m2) fullt ut när det är kallare än -15 C. (Installerad 2012-10-24)

Anläggning 5:
Panasonic NE9-PKE i stallbyggnad. För underhållsvärme på ca 8 grader (Installerad 2013-11-21)

http://www.vplogg.tk/

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
SV: kostnad för rörkrökare?
« Svar #28 skrivet: 19 mars 2006, 20:11:09 »
Jag lovar !! t o m installatörerna är så prismedvetna in i själen att de skulle få sömnproblem och klåda om de tog för mycket betalt .

Snåla smålänningar är bara en myt!
Här frÃ¥gar vi kort ock gott ...  VAD KOSTAR DET ? .. och sen är det bra med det.

Snåla är däremot Västgötarna .... de frågar alltid förvånat, KOSTAR DET NÅT ????????
 ;D
Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: kostnad för rörkrökare?
« Svar #29 skrivet: 20 mars 2006, 11:40:51 »
Jag lovar !! t o m installatörerna är så prismedvetna in i själen att de skulle få sömnproblem och klåda om de tog för mycket betalt .

Snåla smålänningar är bara en myt!
Här frågar vi kort ock gott ...  VAD KOSTAR DET ? .. och sen är det bra med det.

Snåla är däremot Västgötarna .... de frågar alltid förvånat, KOSTAR DET NÅT ????????
 ;D

Har hört att Oskarshamnsfolket är världsberömt i hela Sverige för sin snÃ¥lhet. Enda gÃ¥ngen dom lär laga tänderna, är visst bara när dom lagar själva, pÃ¥ nÃ¥n lösgom dom ev fÃ¥tt ärva  ;D ;D ;D

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!