Hallå, forumvänner!
Framåt våren tänkte vi ta tag i vårt badrum som inte har renoverats sedan 1965 och då sätta in en frånluftsfläkt för att få lite bättre drag. Huset har inte mycket till självdrag efter att oljepannan togs bort för en herrans massa år sedan, så även i köket som vi också tar tag i i vår eller året efter så funderar jag på ventilation. Jag velar mellan att planera för ett framtida
- FTX-system respektive
- F-system med frånluftsfläktar i lämpliga utrymmen tillsammans med ventiler och spalter på fönster (som också kommer bytas ett efter ett vad det lider).
För det senare funderade jag på om man kunde styra frånluften på någon eller några bra luftkvalitetsindikatorer. I badrummet så lär ju luftfuktighet vara en viktig parameter, men i övriga utrymmen så kan man kanske titta på något annat. CO₂? I idealfallet tänker jag mig att de automagiskt ökar takten om vi har många gäster, duschar i badrummet, långkokar gryta i köket (även med spisfläkt brukar luftfuktigheten öka) osv, samt att de varvar ner under tider när vi inte är hemma på länge. Om man kan tänka sig att ha något lite mer intressant än en vanlig PAX-fläkt som bara går på lågvarv vare sig det behövs eller inte, men kanske inte riktigt gå så långt som att bygga allt själv, har ni några tips på produkter/system man ska titta på?