Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?
 

Författare Ämne: För mycket självdrag  (läst 498 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Pumpens

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
För mycket självdrag
« skrivet: 01 december 2018, 12:56:09 »
Hej,

Har ett hus på totalt 3 plan, källare, gatuplan och vind. Nyligen bytt till 3 glas och passade då på att sätta in Smartflow ventiler som reglerar sig om det är mycket fukt eller inte och dom har fungerat ypperligt(blockerade dom gamla ventilerna som satt under vissa fönster tidigare), vi har nu även flera ventiler totalt då det sitter en ventil i varje fönster för utom i kök och badrum.

Problemet jag har är att undertrycket är för högt dvs det nästan blåser in igenom luft ventilerna (Eldar vi för mycket kanske  Sc:,h) , så nu när det har blåst lite extra ute dom sista dagarna så har temperaturen sjunkit från ca 22 till 20-21 grader, jag har stängt igen ventilerna lite grann så det vart bättre. Känner att jag behöver få koll på detta då detta är ett radon hus, senaste mätningen låg på 200 b så det är ju ok, men mätningen gjordes för över 10 år sedan och av dem gamla ägarna men nu måste jag nog köpa mig en radon puck och börja mäta så det inte drar iväg om jag råkar strypa luften för mycket.

Kan nämna det att jag har en pax fläkt i badrummet(gatuplan) och har stängt av grund ventilationen på den för att självdraget drar ut luft i alla fall(den är monterad i en skorstens kanal), blir kallt i hela huset annars, när det blir varmare ute så aktiveras den. Sedan har jag dragit in extern luft till kaminen så den stör inte ventilationen i huset, vi eldar nästan varje kväll.

I källaren finns det fyra smartflow ventiler och i badrummet en ventil ut ifrån badrummet via skorsten och i pannrummet ett självdrags spjäll som användes tidigare till gamla pannan, har inte spärrat den för att det blir nog inte så bra för den pipan om luften står helt still där. Så den öppnar sig lite på glänt ibland. Tanken i framtiden är väl att sätta in en kamin där och göra i ordning källaren.

I gatuplanet finns 5 smartflow ventiler, sedan en ventil i badrummet med pax fläkten och kök med spisfläkt och en fullt öppen ventil i köket som dom tidigare ägarna har byggt över med skåp så jag kommer inte åt den utan att riva köket(blir iskallt på vintern runt dom skåpen), och i hallen finns en ventil som går via skorstenen, ventilen är en sån där gammal rektangulär sak.

I den inredda vinden 1 ventil i varsin kort ända utav huset, dvs 2 ventiler totalt.

Har även byggt en lösning som drar ner den varma luften i vardagsrummet där vi eldar ner till källaren den är på dygnet runt så cirkulationen finns där mellan planen, tanken är att bygga ut så att jag drar ner vindens luft också, luften går via två olika filterboxar så luften blir ren. Förhoppningen med cirkulationen är också att radon gasen ska spädas ut då luftströmmen går via hallen som då byter luft när man öppnar dörren. Varje Smartflow ventil ska kunna hantera ett 20Kvm stort rum.

Så då till min fråga finns det några bra grund regler att börja med då det är radon hus med självdrag och behöver jag tänka på något mera tro  dontknow
Hus,
Källare 94 kvm
Entré plan 84 kvm
Inred vind snedtak ca 50 kvm

2005 - IVT 700
2015 - Inflyttning
2016 - Vatten mantlad kamin Aquario A18 KW verkningsgrad 87%
2016 - Ackumulatortank 500 liter med V & S slinga
2017 - TADO termostater
2017 - TD 350 SILENT flyttar luft från Entré plan (vardagsrummet) till källare, via 2 filterboxar
2018 - Daikin Caldo XR 40 (XRH 40 mjukvara på utedelen)
2018 - Tre glas fönster U värde 0,9
20** - Kanske Daikin bergvärme med R32

Utloggad Karis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För mycket självdrag
« Svar #1 skrivet: 01 december 2018, 13:20:19 »
Misstänker du att du ev kan ha problem med radon i huset beroende på ventilationen så är tipset isf att du skaffar dig en egen radonmätare så att du kan hålla koll på radonhalten mera kontinuerligt i huset. Finns till det bästa priset just nu på Clas Ohlson för 1699 kr.     
https://www.pricerunner.se/pl/345-3901057/Elverktyg/Airthings-Home-priser

Utloggad Pumpens

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För mycket självdrag
« Svar #2 skrivet: 01 december 2018, 14:15:14 »
Misstänker du att du ev kan ha problem med radon i huset beroende på ventilationen så är tipset isf att du skaffar dig en egen radonmätare så att du kan hålla koll på radonhalten mera kontinuerligt i huset. Finns till det bästa priset just nu på Clas Ohlson för 1699 kr.     
https://www.pricerunner.se/pl/345-3901057/Elverktyg/Airthings-Home-priser

Ah precis en tanke jag har haft också, verkar vara enda utvägen i mitt fall. Synd bara att det tar sån hisklig tid att mäta alla rum. Kanske blir att beställa massa radon puckar så man får ett grundvärde att jobba med och sen kan man köpa en digital så man kan justera vart eftersom tex.

Blir nog att försöka riva ner lite skåp i köket för att plomba till lufts ventilen där och täppa igen från lufts ventilen i hallen kanske till 90% så luften inte står stil i pipan. Så all gammal luft tvingas ut till badrum och kök via spisfläkten.
Hus,
Källare 94 kvm
Entré plan 84 kvm
Inred vind snedtak ca 50 kvm

2005 - IVT 700
2015 - Inflyttning
2016 - Vatten mantlad kamin Aquario A18 KW verkningsgrad 87%
2016 - Ackumulatortank 500 liter med V & S slinga
2017 - TADO termostater
2017 - TD 350 SILENT flyttar luft från Entré plan (vardagsrummet) till källare, via 2 filterboxar
2018 - Daikin Caldo XR 40 (XRH 40 mjukvara på utedelen)
2018 - Tre glas fönster U värde 0,9
20** - Kanske Daikin bergvärme med R32

Utloggad Karis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För mycket självdrag
« Svar #3 skrivet: 01 december 2018, 14:34:03 »
Nej ja tycker att du skall göra tvärtom, dvs köpa mätaren först så du vet om och kan skaffa dig koll på läget. Sen kan du möjligtvis verifiera med puckar om du vill i efterhand om du vill ha ett mätprotokoll. Mätaren kostar bara ungefär som 2 st mätningar med 2 st puckar vardera var gång, när de gäller mätaren så har du ett första värde redan efter 1 dygn men man rekommenderar att man mäter i 2 dygn/utrymme. Med puckar så måste du mäta i minst 2 månader gärna 3 månader för att kunna få ett fullgott mätresultat inkl protokoll. 
« Senast ändrad: 01 december 2018, 14:45:00 av Karis »

Utloggad Pumpens

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För mycket självdrag
« Svar #4 skrivet: 01 december 2018, 14:49:51 »
Nej ja tycker att du skall göra tvärtom, dvs köpa mätaren först så du vet om och kan skaffa dig koll på läget. Sen kan du möjligtvis verifiera med puckar om du vill i efterhand om du vill ha ett mätprotokoll. Mätaren kostar bara ungefär som 2 st mätningar med 2 st puckar vardera var gång, när de gäller mätaren så har du ett första värde redan efter 1 dygn men man rekommenderar att man mäter i 2 dygn/utrymme. Med puckar så måste du mäta i minst 2 månader gärna 3 månader för att kunna få ett fullgott mätresultat inkl protokoll.

Ah perfekt! Låter bra, tackar för hjälpen  tummenupp
Hus,
Källare 94 kvm
Entré plan 84 kvm
Inred vind snedtak ca 50 kvm

2005 - IVT 700
2015 - Inflyttning
2016 - Vatten mantlad kamin Aquario A18 KW verkningsgrad 87%
2016 - Ackumulatortank 500 liter med V & S slinga
2017 - TADO termostater
2017 - TD 350 SILENT flyttar luft från Entré plan (vardagsrummet) till källare, via 2 filterboxar
2018 - Daikin Caldo XR 40 (XRH 40 mjukvara på utedelen)
2018 - Tre glas fönster U värde 0,9
20** - Kanske Daikin bergvärme med R32

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2994
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: För mycket självdrag
« Svar #5 skrivet: 01 december 2018, 15:39:03 »
Dessutom får du snabbare resultat med den mätaren än med puckar.
Den visar 1 dag, 7 dag och långtidsmätning, den växlar det på displayen hela tiden, det vet jag för jag har en sådan.


Jag har även målat väggarna med våtrumsfärg i ett antal rum för det tar bort radonet till 90 %, dom rum jag inte har målat har i princip samma mätvärden som dom målade. Det är markradonet som tränger upp i huset, vi har även balanserad FTX-ventilation så vi har på så sätt minimerat det som går för att få in radonet men ändå är mätvärdena för höga.

Du som har självdrag och ökar självdraget drar förmodligen bara in markradonet ännu mer, det bästa råd jag kan ge till dig som också är det billigaste, bygg en radonsug.

Jag kommer också sätta in radonsug med ett par sugpunkter, grannen har gjort det medans förra ägarna istället satsade på FTX, Ove precis mitt i mot oss säger att markradonsgränsen går mitt i vägen mellan våra hus, så han har ingen markradon. :-))
Tegelfasadsvilla i Sörmland, byggdes-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000kwh/år. Tidigare ägaren"
2012:   17 214 kwh.
2013:   15 451 Kwh. 
2014:   10 535 Kwh.
2015:   13 254 Kwh.
2016:   14 867 Kwh.
2017:   15 812 Kwh.
2018:   14 089 Kwh.  Jan-Nov
 
Värmer hela huset med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura, installerad maj 2012, inte för att spara pengar för det gör den inte. ca ½-1m3 ved/år
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   876kwh/år. Avstängd eftervärmare, den behövs ALDRIG för mig iallafall..
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere, sänka till 16A? för liten besparing.
Logger2020 mäter: Ute temp, Uterums temp, förråd/garagetemp, 4 luftkanalers temp till/från FTX, flyttbar temp/fuktsensor, 2 LLVP, VVB och total elförbrukning. Marktemp 15cm ner.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014.
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L

Utloggad Karis

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 445
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För mycket självdrag
« Svar #6 skrivet: 02 december 2018, 15:09:20 »
Tågråttan, gör inte fler sugpunkter än du behöver, oftast behöver man bara 1 st sugpunkt. Är det firmor som gör det så skall de alltid ha minst 2 sugpunkter säger de, 1 sugpunkt på vardera hjärt/mittväggen. Du som har en sån här mätare kollar/mäter självklart upp samtliga utrymmen noggrant i källaren så du kan se var radonvärdet ligger som högst och då kan du också anpassa sugpunkten efter detta sedan.
Ett tips är att när du mäter resp utrymme i källaren så stänger du till resp utrymme med befintlig dörr och stänger också till ev väggventil i resp utrymme under tiden du mäter så att du får ett riktigt och rättvisande mätresultat.
Har du singel eller makadam e.d under plattan så räcker de garanterat med 1 sugpunkt om du har lokaliserat utrymmet med det högsta radonvärdet, har du grus och några olika utrymmen med mkt högt värde så kan de behövas 2 sugpunkter och oftast då på var sin sida om hjärtväggen.

Utloggad Tågråttan

  • Det är skillnad på expert och nyfiken amatör! Jag tillhör det senare.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2994
  • Kön: Man
  • Jag gillar inte OST.
SV: För mycket självdrag
« Svar #7 skrivet: 03 december 2018, 14:45:33 »
Jag har inte bara en hjärtvägg utan 5, vinkelhus. Det märker man genom att att hela tjockmellanväggen vilar på ett gjutet betongfundament. Sen har jag turen att det är snustorrt under plattan, makadam 16/32.

Alla platser jag har mätt har mer eller mindre varit stängda utom det största rummet, den förser hela huset med värme så den går inte att stänga, ventilationen kan jag ju tejpa igen.

Utan att veta så är jag också ganska säker på att värsta genomträngningen sker i det största rummet som "JAG TROR" inte har gjuten platta under trägolvet utan bara makadam. dontknow Det vet jag iallafall inom dom närmaste månaderna då jag ska bryta upp en planka eller två för att lägga ner rör till en radiator.

Jag har hyfsat lätt att bygga in sugpunkter då nästan alla golv kommer bytas ut, med lätthet får jag in 3-4 sugpunkter.

Jag kommer givetvis starta en egen tråd om det arbetet när det närmar sig, där jag redovisar skillnaden mellan före och efter.
Tegelfasadsvilla i Sörmland, byggdes-1967, 260kvm boyta + 25 kvm garage. 
Kopplade 2-glas fönster..
Energiförbrukningshistorik:
1967-2011: ca 40 000-29 000kwh/år. Tidigare ägaren"
2012:   17 214 kwh.
2013:   15 451 Kwh. 
2014:   10 535 Kwh.
2015:   13 254 Kwh.
2016:   14 867 Kwh.
2017:   15 812 Kwh.
2018:   14 089 Kwh.  Jan-Nov
 
Värmer hela huset med två luft/luftvärmepumpar, Mitsubishi FD 25 och en FH35 installerad av TS Comfort AB, supernöjd..
Luftsolfångare: 5m2 kollektor, 160mm kanalfläkt 540m3/h installerad April 2013
Spiskassett: Contura, installerad maj 2012, inte för att spara pengar för det gör den inte. ca ½-1m3 ved/år
Ventilation: FTX Flexit uni 4,   876kwh/år. Avstängd eftervärmare, den behövs ALDRIG för mig iallafall..
Vindandelar: SÅLDE ALLA 150 ANDELAR I SISTA STUND.
Huvudsäkring: 35 Ampere som mest, nu 20 Ampere, sänka till 16A? för liten besparing.
Logger2020 mäter: Ute temp, Uterums temp, förråd/garagetemp, 4 luftkanalers temp till/från FTX, flyttbar temp/fuktsensor, 2 LLVP, VVB och total elförbrukning. Marktemp 15cm ner.

Bonushus, installerad bergvärme Okt 2014.
2x200m borra. Thermia duo 16kw, 500L UVL-tank och separat vvb 300L

Utloggad Pumpens

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För mycket självdrag
« Svar #8 skrivet: 04 december 2018, 15:50:58 »
Börjar inse att jag har rätt bra självdrag, antagligen för att vi eldar nästan varje dag, samt att den vatten mantlade kaminen innehåller 100 liter vatten och dagen efter man har eldat på kvällen så har den sjunkit ner till ca 30 grader, det gör ju att värmen i skorstenen hålls varm under väldigt lång tid. Om jag inte eldar så kan jag dra igång grundventilationen på min PAX Calima i badrummet 10 l/s, enligt boverket skall det vara ca 30 l/s (Med vår boyta) men då blir det kallt och dragit i huset.

Då jag har TADO termostater nästan överallt så kan jag se statistik på värme och fukt och hur dem påverkar varandra, så det jag har gjort nu är att blockerat frånluftsdonen i hallen nästan helt så luften måste gå ut via badrum och kök, vart väldigt stor skillnad, tidigare hade vi runt 30-35% i fukt, blåsigt och kallt, nu ligger vi runt 40% i varje rum(22 grader), då vi har Smartflow ventiler så öppnar dom upp helt i dom rum som kommer upp strax över 40%, så det blir svårt att komma över 45% som jag inte tror är något bra, om man inte vill ha kvalster.

Nu med runt 40% i fukt så känns det mera ombonat på något sätt och inte lika torrt i luften och vi slipper det här att det är korsdrag över allt brr.

Vad har ni andra för fukt i luften i era hem? blir 40% för mycket/lite, vad säger experterna  ^-^

Har en fråga och det är det här med över/undertryck om jag har som jag har gjort nu, att jag har flera tilloppsventiler som kan släppa in mer luft en vad frånluftsventilerna kan dra ut, får man då med automatik övertryck i huset eller beror övertrycket på andra faktorer? Tänker mig att om man drar ut mera luft en vad som kommer in då skapas väl undertrycket, tänker jag fel/rätt  Sc:,h om detta nu stämmer så får jag väl mindre undertryck i huset nu, suger visserligen upp mindre Radon ifrån väggar/golv, men vad är bra värden här? Har läst att man ska eftersträva efter att ha lite undertryck för att huset ska må bra, har även läst att människor trivs bäst med övertryck, balans gång det här :)

Kommer framöver införskaffa mig mätare för tex Radon (Den som du rekommenderade Tågråttan) får hoppas att Radon värdena inte omkullkastar allt vad jag nu ställer in i ett fukt perspektiv.


Hus,
Källare 94 kvm
Entré plan 84 kvm
Inred vind snedtak ca 50 kvm

2005 - IVT 700
2015 - Inflyttning
2016 - Vatten mantlad kamin Aquario A18 KW verkningsgrad 87%
2016 - Ackumulatortank 500 liter med V & S slinga
2017 - TADO termostater
2017 - TD 350 SILENT flyttar luft från Entré plan (vardagsrummet) till källare, via 2 filterboxar
2018 - Daikin Caldo XR 40 (XRH 40 mjukvara på utedelen)
2018 - Tre glas fönster U värde 0,9
20** - Kanske Daikin bergvärme med R32

Utloggad claese

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 424
SV: För mycket självdrag
« Svar #9 skrivet: 04 december 2018, 18:08:07 »
Nej,du får inte övertryck i med självdragsventilation.Det krävs att en fläkt blåser in mer luft än vad som kan sugas ut. Däremot är trycket olika mellan våningarna. En friskluftsventil på undervåningen el källaren släpper betydligt enklare in luft än en likadan ventil på övervåningen. I de flesta fall blir undertrycket så dåligt på övervåningen att ventilen t.o.m släpper ut rumsluft istället för in vilket beror på de naturliga termiska stigkrafterna.I ditt fall fungerar säkert cirkulationsfläkten fördelaktigt som tryckutjämnare. För att släppa in de i ett dubbelsovrum rekommenderade luftflödena ca 12-14 l/s får urfräsningen/borrningen bakom smartflowen vara maximerad och då känns ett rejält blås en bra bit från ventilen så det är inte alls säkert att du överventilerar.

Utloggad Vedkubbe

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 87
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För mycket självdrag
« Svar #10 skrivet: 28 december 2018, 00:01:23 »
Man ska inte trycka luft från ovanvån ned i källaren?

Utloggad Pumpens

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För mycket självdrag
« Svar #11 skrivet: 28 december 2018, 19:09:40 »
Ok vad bra att det inte blir övertryck, framöver kommer jag att bygga ut min cirkulation till att dra ner varmluft från vinden också, ventilen sätter jag i tak höjd(Vinden är inred). Har nog missat att berätta att vi har en trapp mellan varje våningsplan så jag höjer inte trycket i källaren(tror jag) bara cirkulerar luften, tryckutjämnar som claese nämner, då det är så pass öppet och utan dörrar.

Det jag har gjort sedan sist är att sakta ner fläkten som cirkulerar luften, då det också gjorde att det kändes lite dragit, men tror kunna höja upp en igen när vinden är påkopplad.

Ska kolla det som du nämner med högre tryck ju högre upp man kommer, det "känns" som att huset fungerar som en stor skorsten, då vinden inte är tänkt att användas på ett sånt sett som vi faktiskt gör, och tror att en del luft åker ut i friskluftsventilerna, återkommer om det och tack för all input  tummenupp

Ska se över mina inställningar så man får e-mail i fall tråden uppdateras...

God fortsättning  tOOmten
Hus,
Källare 94 kvm
Entré plan 84 kvm
Inred vind snedtak ca 50 kvm

2005 - IVT 700
2015 - Inflyttning
2016 - Vatten mantlad kamin Aquario A18 KW verkningsgrad 87%
2016 - Ackumulatortank 500 liter med V & S slinga
2017 - TADO termostater
2017 - TD 350 SILENT flyttar luft från Entré plan (vardagsrummet) till källare, via 2 filterboxar
2018 - Daikin Caldo XR 40 (XRH 40 mjukvara på utedelen)
2018 - Tre glas fönster U värde 0,9
20** - Kanske Daikin bergvärme med R32

Utloggad Pumpens

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: För mycket självdrag
« Svar #12 skrivet: 31 december 2018, 12:41:39 »
Kollade igår och ventilerna på vinden där kommer det inte in någon luft alls vad jag kunde känna, så efter att vi nu har satt in 3 glas och förstärkt med en XR40 och höjt värmen i hela huset så letar sig varm luften upp och åker ut den vägen, känns inge bra.

Så hur löser man detta, tips Sc:,h

Jag hoppas att min idé att dra ner varmluft även från vinden kan jämna ut det hela, men frågan är vad jag ska göra med ventilerna, om jag tex får bra cirkulation ska man då stänga igen ventilerna, bra/dåligt? En variant jag har funderat på är att sätta en MARLEY MENV180 fläkt eller liknande på var kortsida utav huset så ventilerar man hela vinden men endå behåller en del utav värmen plus då cirkulation mellan alla vånings plan och sätter igång grund ventilationen på vår PAX Calima fläkt som sitter på Entré planet, när vi börjar använda badrummet mer i källare planet så kommer det tillkomma en till fläkt som man ha grund ventilation på också.

Hus,
Källare 94 kvm
Entré plan 84 kvm
Inred vind snedtak ca 50 kvm

2005 - IVT 700
2015 - Inflyttning
2016 - Vatten mantlad kamin Aquario A18 KW verkningsgrad 87%
2016 - Ackumulatortank 500 liter med V & S slinga
2017 - TADO termostater
2017 - TD 350 SILENT flyttar luft från Entré plan (vardagsrummet) till källare, via 2 filterboxar
2018 - Daikin Caldo XR 40 (XRH 40 mjukvara på utedelen)
2018 - Tre glas fönster U värde 0,9
20** - Kanske Daikin bergvärme med R32

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi ppnar din e-postklient
 


Annonser

Lär dig allt om värmepumpar!
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Värmepumpar i Stockholm
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Click Here!
Click Here!
Annonsera här
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
Kampanj från Polarpumpen!.
Varför betala dyrt för nåt enkelt?

Use CS Theme