Hej!
Jag har problem med värmen (eller snarare kylan) i några av mina radiatorer.
Bor i 2-plansvilla à 172 kvm.
I somras uppgraderat vår FLVP från NIBE 360 till NIBE F730.
Vattenburen golvvärme på nedervåningen och radiatorer på övervåningen.
Nu när det är vinter börjar det bli påtagligt att det är stora problem med 4 st av radiatorerna på övervåningen. Trots att de är inställda på max (läge 5 på termostaterna) blir de inte varma.
Det blir därför kallt i dessa rummen på natten, neråt 16 grader.
Det rör sig om radiatorerna i de två sovrummen som ligger längst bort från värmepumpen (om det kan ha något med det hela att göra). Det finns också ytterligare 5 st radiatorer på övervåningen men dessa är varma och goa.
Kontaktade VVS:aren som installerade nya FLVP:en i somras och han tipsade om att ta loss termostaterna och motionera nålarna samt smörja dem med armaturfett. Detta har jag gjort - men jag upplevde dock inte att det egentligen var något problem med dessa nålar, de fjädrade ut direkt redan innan jag smorde dem (inga tendenser att "fastna").
Jag har också avluftat alla radiatorer samt de 4 avluftningsventilerna på värmepumpen. Det pyste lite från ett par av ventilerna i värmepumpen, men ingenting från radiatorerna. Det enda jag kunde konstatera var att vattnet som kom ut från problem-radiatorerna inte var varmt...
Det lustiga(?) är att inkommande rör är varmt (tills de två rören som sticker upp från golvet övergår till ett). Men i övrigt är det kallt. Jag har färgmarkerat på bifogad bild vilka rör som är kalla respektive varma.
Just ja, när jag först var i kontakt med VVS:aren om att felsöka så bad han att jag skulle stänga av golvvärmen tillfälligt för att öka trycket till övervåningen. Och under de minuter jag hade gjort det så blev faktiskt problem-elementen varma. Men det är också enda gången det skett. När jag släppte på golvvärmen igen blev radiatorerna kalla igen. Vad kan detta bero på? För lite tryck i hela systemet på nåt sätt? Det är mer än 1 bar i systemet.
Några tips på orsaker och hur jag kan gå vidare?