Nej, det är inte 'bara' att sopa i R32 i en 'klassisk' R410A-maskin
R32 blir väldigt varm när den komprimeras och behöver kylas vid kompression, vilket löses på olika sätt i de R32-maskiner som säljs idag. och varmare blir det ju kallare man värmerpumpar ifrån utomhus. R410A är redan rejält het som den är och med ren R32 blir det ännu värre.
R125 som används i R410A används som kylande ballast trots att den som köldmedel är riktigt dålig.
en ren HC-lösning med ungefär samma trycknivå som R410A som möjligen kan fungera (men kan svårt att få tag i ingående delar) är att använda 80% propylen/propen och 20% etan-gas. (baserat på vikt)
Etan behövs för att få upp trycket ytterligare ett snäpp än vad propylen ensam ger för att få tillräcklig gasdensitet för önskad kapacitet med den lilla slagvolymen som en R410A-kompressor pumpar med. kostnaden är dock en ganska stor glide (ca 12 grader teoretiskt - kanske runt 6-7 grader vid verklig körning - det är inget konstigt då det finns andra kölmedelsblandningar som kan ge lika mycket i glide)