Hej,
Har hängt här på forumet ett tag mest för att få tips om LLVP, men inser att ventilation kanske inte är något man ska förbise vid en installation.
Måste säga att jag trodde nog aldrig att uppvärmning av hus skulle vara såhär intressant, underbart vilka intressen man skapar sig som husägare.
Nuläge:
Idag sitter det en Bosch ehp 2.0 ew/1.3 som frånluft och den värmer endast upp det varmvattnet för förbrukar.
I 80-tals kåken så sitter det el-element och en gammal LLVP som kommer bytas ut eller användas som backup vid installation av en ny.
Mina funderingar är.
1.
Då jag har frånluft som "suger" luft från frånluftsdonen så borde det väl vara smartast att installera en LLVP som blåser luften i samma riktning än mot riktningen.? (se skiss)
Antagandet jag som amatör gör här är att nuvarande LLVP sitter lite dumt till och blåser mot luftriktningen.
Det borde väl också vara så att den luft som LLVP som jag har idag spottar ur sig sannolikt sugs upp av frånluftsventilerna än att sprida sig vettigt i huset?
Tanken är att sätta en LLVP som blåser i "rätt" riktning och då borde spridningen på värmen bli bättre tänker jag.
2.
Kan man ställa så att frånluftsventiler på ovanvåningen suger mer luft än de på nedervåningen och på så sätt få mer luft till övervåningen?
3.
Hade en ventilationskille här och bollade lite tankar om FTX (då radonvärdet är runt 200), han sa dock att det inte är lönt att installera i äldre hus som mitt samt att det går loss på runt 100K
Alltid bra med en second opinion, men låter det helt uppåt väggarna eller rimligt?
Tacksam för all input :-)