Hej
Ganska nyinflyttad i ett suterränghus från 70 talet och har lite för höga radonvärden i huset vilket gör att vi valt att installera ett FTX-system.
Har gjort klart kontrakt med en firma om att göra jobbet som nu äntligen är påbörjat. Idag ser jag att han satt in ett annat aggregat än han offererade till oss
Han har satt in ett Fläktwood RDAS när han skulle satt in ett Swegon R5 Casa comfort istället. I de tekniska specifikationerna ser jag att det skiljer en hel del mellan dem. Bl.a. fläkteffekten som skiljer 259-332 watt, SPI 0,364 emot 0,44; termisk verkningsgrad 84% emot 78 % total årsförbrukning 501 kW emot 639 kW.
Kostnaden för ett RDAS är drygt 30000 medan ett Swegon kostar 40000. Allting verkar med andra ord enligt spec. lite bättre med Swegons aggregat
Jag har ett behov av 100 l/s för mitt hus på 268 m2 och det är 360 m3/h jag behöver.Bägge aggregaten klarar av den belastningen utan problem.
På måndag vet jag att han kommer hävda att de är lika bra men hur ska jag ställa mig till det här?, blir minst sagt tråkigt för dem och oss som väntat att riva allt igen
Hur hade ni gjort? Någon som har erfarenhet av det ena eller andra aggregatet?